[Løst] Hulltaker eller trinnborr

Ole Seglem

Norbrygg-medlem
Noen i Bergensområdet som har hulltaker eller trinnborr til rustfritt stål? Diameter på ca. en tomme. Og i så tilfellet, er det mulig å låne den?

Ole
 
Funker den fra Clas Ohlson på rustfritt stål, eller er den for plast og tre?

Ole
Begge to er i HSS stål.
Jeg vet ikke om det vil si at de funker på rustfritt. På Biltema sine sider står det at det borret er "For å lage hull i metall, aluminium og plast."
 
Begge to er i HSS stål.
Jeg vet ikke om det vil si at de funker på rustfritt. På Biltema sine sider står det at det borret er "For å lage hull i metall, aluminium og plast."

Det skal gå bra i følge kommentarene på CO siden. Tror jeg skaffer meg en slik selv. Takk for tips.
 
Hispeed stål (hss) går som regel greit å bore i rustfritt med men det kan være lurt og bruke skjæreveske og pass på å ikke overopphete boret. 304 stål (rustfritt) er mykere enn316 (syrefast).
 
Rustfritt stål er ganske mykt stål. Når man borer i det må man få verktøyet til å skjære ned i metallet. Det vil si at man må ha forholdsvis lav hastighet, og bra press på boret. Rustfritt stål herder når det blir bearbeidet og oppvarmet. Dersom man da kjører boret med for høy hastighet og mindre press risikerer man at stålet herder og det blir da mye vanskeligere å fåboret hullet. Så riktig boreteknikk er viktig. Skjærevæske hjelper med å kjøle stålet og boret. Dersom man borer og får lange spon gjør man det riktig.
https://www.sailmagazine.com/diy/know-drilling-stainless-steel
 

Vedlegg

  • 532E161F-FBEC-49EC-A913-5915192534F9.jpeg
    532E161F-FBEC-49EC-A913-5915192534F9.jpeg
    1,3 MB · Sett: 50
Sist redigert:
Litt sent siden denne tråden er -løst-. Men personlig digger jeg hulltaker. Enkelt og greit og perfekte hull hver gang. Uten fare for å kløne det til. Jeg har forøvrig flere størrelser til utlåns i Stavangerområdet, om noen her er i beit.
 
Litt sent siden denne tråden er -løst-. Men personlig digger jeg hulltaker. Enkelt og greit og perfekte hull hver gang. Uten fare for å kløne det til. Jeg har forøvrig flere størrelser til utlåns i Stavangerområdet, om noen her er i beit.

Jeg hadde også foretrukket det, men har ikke funnet noe bra sted å skaffe slike uten å bestille fra utlandet. Noen tips til slike i Norge, som ikke har for liten/stor diameter? Finnes det versjoner man kan stille diameter selv?
 
Tilbake
Topp