Luftpumpe til lufting av vørter

Tor Vidar

Norbrygg-medlem
Min gamle akvaripumpe er slitt og jeg tenkte å kjøpe en ny som også klarer å presse luft gjennom 2 mikron luftesten.
Den gamle klarer åpenbart ikke det, og derfor går spørsmålet ut til dere, hvor kan man få tak i pumper som leverer nok trykk?
 
Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet, men hvorfor bruke penger på ny pumpe og ikke oksygenflaske når du har luftestein.
 
Tja, hvorfor ikke? Gammel vane antar jeg. Har i årevis hatt god erfaring med "naturlig" lufting, og har lest at det kan være vanskelig å kontrollere O2 innhold med rent oksygen. Dette er egentlig eneste grunnen for at jeg ikke bruker flaske.

Hvordan bruker man en slik og hvordan får man riktig mengde O2?
 
Ok, mange takk begge to.

Gammel vane er vond å vende, men det ser ut som om det blir endring nå...
 
Jeg er frelst når det kommer til oksygenering av lagere og high gravity øl med ren o2. Bruker selv jula oppsett og har flowmeter slik at jeg vet hvor mye luft jeg kjører i brygget. Man får erfaring med dette etterhvert og etter at jeg startet med ren o2 slipper jeg risting og jeg får jevn og bedre utgjæring på mine kraftige øl.

Skal du brygge lagerøl er det nesten et must med ren o2.
 
Jeg funderer også på å skaffe meg lufteutstyr, men er veldig på tvile-/gruble-/nølestadiet.
Når det gjelder o2 har jeg støtt på motforestillinger i Den hellige skrift (Palmer HTB): "I have had better fermentations using air rather than using pure oxugen" (s.71). Samme sted viser han til en undersøkelse med ulik behandling av 23 brygg: " the oxygen tank beers 'seemed thinner or washed out, like smaller beers' ". Farer han med tullprat, eller? Jeg regner med at dette er relativt godt kjent stoff, siden "alle" har lest Palmer, og da må det vel være vurdert?
Akvariepumpe med stein virker som en grei nok løsning; en kan ved å fortsette tilførselen etter at gjæren er tilsatt, enkelt holde metningen på 8ppm til gjæren har spist seg mett, om jeg forstår rett. Men: Kan en ikke ganske enkelt gjøre det samme ved å riste noen ganger med jevne mellomrom, eller eventuelt spare litt svette ved å bruke drill og malingblander? Foreløpig er det det siste alternativet som virker mest tiltalende på meg; billig og minimalt med fuzz.
 
Tilbake
Topp