Lys ale som "alle" liker ?

Hallo.

Kan noen anbefale en lys Ale ? Er på utkikk etter en Ale som er relativt  anonym på smak/ lukt uten for my frukt innslag ?
Skal være ett øl som "mange" liker.

Sikkert noen av oppskriftene her under "prisbelønte" , men hvem ?

Tips mottas med takk !

-Halfdan
 
Jeg vil tro Pale Ale (eller Brown Ale) er en ganske safe løsning.
Det er kanskje ikke så mange av NM - oppskrifter av denne øltypen(?), men hvis du tar utgangspunkt i pale som basismalt, og legger på litt cara / krystall så blir det nok godt :)

Ang. fruktigheten, og da tenker jeg på fruktighet fra gjæringen, bruk god-, riktig- og nok gjær, og la den gjære stabilt på ca. 18  °C.

Ellers tror jeg at vi ofte undervurderer publikum. En litt snill IPA kan fort bli det som tømmes først  :beershove:
(jeg har både Pils og Kölsh stående, men det er et sjeldent førstevalget blandt gjester)


God brygging :brygging:
 
Bjarte H skrev:
Ellers tror jeg at vi ofte undervurderer publikum. En litt snill IPA kan fort bli det som tømmes først  :beershove:
(jeg har både Pils og Kölsh stående, men det er et sjeldent førstevalget blandt gjester)

Enig, det er ofte en godt humlet Pale Ale eller en snill IPA som blir best likt når jeg har litt å velge mellom
 
Hallo. Takk for gode innspill. Noen konkrete oppskrifter? Ønsker som sagt og bruke en ganske anonym gjær.

Takker igjen for super støtte !

-Halfdan
 
Jeg lagde denne for en par måneder siden, en slags Cream Ale. Diverse unøyaktigheter gjorde at jeg havnet veldig høyt oppe på OG.... (var litt for gniten på skyllevannet) og plutselig havnet jeg nede på 1008 i FG noe jeg aldri har klart før...

Alle som har fått den servert denne har blitt veldig begeistret! Selv de som aldri har drukket noe annet enn pilsner.

Volume: 21 liters
OG: 1062
FG: 1008
Alcohol: 7.1 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 12 IBU
BU/GU: 0.19

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4000 grammes
Flaked Corn 1000 grammes
Flaked Wheat 400 grammes
Dextrose 400 grammes

Mash schedule: 66 grader i 60 minutter

Hops
Saaz 4% alpha 25 grammes 60 minutes
Saaz 4% alpha 10 grammes 30 minutes

Fermentation
Yeast: 1056 American Ale
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
Fermented at 25 degrees C for 7 days.
 
Hallo Svanevik, Finmark.

Takk for tipset ! , Ser at den er veldig lav på IBU , den oppfattesw alikevel ikke som søt ?
 
den kan trolig ha godt av noe mer bitterhet, men siden den gikk såpass lavt i FG så ble den ikke så fryktelig søt. Jeg tror jeg kommer til å legge meg høyere i bitterhet neste gang.
 
Ok. Skjønner.

Takker igjen for gode råd Svanvik. Regner med at denne ikke blir for "fruktig" ? Om man skal ha en anonym overgjær , vil du mene at 1056 American Ale er mest egnet ?

-Halfdan
 
Hallo.

Noen som har noen tanker rundt hva slags øl jeg får om jeg benytter:

Lager malt, 1059 Amercian Ale gjær ?

-Halfdan
 
Halfdan skrev:
Hallo.

Noen som har noen tanker rundt hva slags øl jeg får om jeg benytter:

Lager malt, 1059 Amercian Ale gjær ?

-Halfdan
Hvis du bruker litt sitrusaktig humle, feks cascade, og verken fullt så bitter eller fullt så mye aroma/smak som en amerikansk  pale ale, vil du ende opp med en lett blonde ale, tipper jeg!
 
Tilbake
Topp