Lys god pils med masse smak??

Hei godtfolk :)

Har nå kommet meg forbi de første bryggene mine og begynner å få dette til

Mye god hjelp og råd her på forumet. Kjempebra med tilbakemeldinger! Og læringskurve stiger

Har gått litt bort fra IPA stilen og havnet litt mer på lysere lager/ale stiler. Kølsch og mexican lager ble en hitt hos venner og familie, og ikke minst noen glass medAmerican blonde

Men har lyst å prøve meg på en god, leskende pils. Noe smakfult og crispy, samtidig lyst og leskende

Er det noen som har en skikkelig god oppskrift på lommen?

Jeg har full temp kontroll på gjæring og bygger med 35l brewzilla. Så 23l er målet for vørter til gjæring :)
 
Hei godtfolk :)

Har nå kommet meg forbi de første bryggene mine og begynner å få dette til

Mye god hjelp og råd her på forumet. Kjempebra med tilbakemeldinger! Og læringskurve stiger

Har gått litt bort fra IPA stilen og havnet litt mer på lysere lager/ale stiler. Kølsch og mexican lager ble en hitt hos venner og familie, og ikke minst noen glass medAmerican blonde

Men har lyst å prøve meg på en god, leskende pils. Noe smakfult og crispy, samtidig lyst og leskende

Er det noen som har en skikkelig god oppskrift på lommen?

Jeg har full temp kontroll på gjæring og bygger med 35l brewzilla. Så 23l er målet for vørter til gjæring :)
Jeg brukte en av @Finn Berger sine NM oppskrifter som utgangspunkt. Jeg brukte Tettnang og Diamond gjær. Den ble kjempebra. Det er ikke så viktig hvilken tysk humle eller hvilken lagergjær du bruker. Det meste fungerer.

Laget en variant med Columbus og samme hunleskjema, den ble også veldig bra.

 
Skriver under på Tettnanger, men mange gode tyske humler

Syntes denne tett-pilsen ble ganske ok
Hvis du øker til 17 -19 istede for 24 C på dag 5 blir den sikkert ennå bedre ;-)
 
Godt du trives i hobbyen og vil ta et skritt videre! :)

Kold Bryggs råd om å ta utgangspunkt i vinneroppskrifter er godt. Men generelt er det slik - også når folk spør om oppskriften til Heineken/Mythos/[sett inn whatever pilsmerke her], så er de fleste pilsoppskrifter ganske like. Det viktigste når du skal lage en virkelig god pils er å ha kontroll på prosessene, og da særlig gjæringen. Derfor vil jeg anbefale deg å bruke en "tilgivende" gjær, for eksempel Fermentis W34/70, som lager ren og fin pils selv om du ikke skulle ha stålkontroll på gjæringstemperaturen og -forholdene.

Og til slutt: Om du finner ut at du setter pris på Norbrygg-fellesskapet, hvorfor ikke melde seg inn? Om du blir medlem nå i fjerde kvartal, blir du medlem ut året og får hele 2025 på kjøpet: https://norbrygg.hypersys.no/page/blimedlem/signup
 
Tilbake
Topp