Lys krystall/karamellmalt

Hei,

jeg leiter etter en lys type malt jeg kan bruke som spesialmalt, dvs ikke meske.

Jeg har brukt Crystal Malt 150EBC fra vin og bar, men skulle ideellt sett hatt tak i en noe lysere krystall/karamell-malt.

Hos Petit har de "Pils karamellmalt Muntons hel EBC 27-43, 1 kg", men når jeg kikker på Muntons hjemmesider, ser jeg at den malten som passer best til denne beskrivelsen er "Cara-pils Malt , EBC 27 - 43". Men er Cara-pils Malt det samme som karamellmalt? I howtobrew synes det som om dette utrykket brukes om Dextrinmalt. Må dette isåfall meskes?

Hos Maltbua fant jeg noe som het  "Caramel light GlobalMalt 20-30 EBC", og det er den jeg har mest trua på foreløpig, selv om GlobalMalt omtaler caramel maltene sine som "For increasing the flavour of alcohol-free or low-alcohol beers, or the darker types also for colouring while avoiding a burnt flavour."

Hvilke av disse malttypene egner seg til "trekking" i ekstrakt+spesialmaltbrygg?

(Jeg har tenkt å ta ett brygg til på dette nivået før jeg guffer opp til minimesk)
 
Alle typene du nevner kan trekkes i silpose.

At Muntons omtaler den lyse krystallmalten sin som carapils, er dette egentlig litt skralt fra deres side, siden carapils faktisk er et registrert varemerke for Weyermann. Ekte carapils er svært lys, omtrent som vanlig pale- eller pilsnermalt.

Man kan generelt si følgende om krystall/karamellmalt: Jo lysere, jo mer smak av lys karamell/ren sødme, jo mørkere, jo mer toffee/tørket frukt i smak og aroma. De aller mørkeste typene gir også et noe syrlig/brent preg.
 
Tilbake
Topp