Lyst øl 40 liter BIAB, hjelp?

HwT

 
Hei!
Har nettopp startet med brygging, har laget meg en kjele på 60 Liter med varmekolbe i rustfritt stål. Sammen med spiralkjøler.
Skal gå til anskaffelse av 60 Liter gjæringskar snart(60 liter dunk som selges på FK :) )

Jeg ønsker å brygge lyst øl, alla typisk norsk lager/pilsner. Ikke veldig bittert. Jeg har ikke blitt den store fanen av IPA(enda) samt at jeg ønsker noe som de fleste folk liker.
Jeg sliter litt med å finne den rette oppskriften til 40 liter, er helt overveldende mye informasjon om brygging tilgjengelig!
Så hvilken oppskrift ville vært greit å starte med? Par kilo malt og gjær alt som trengs? Eller skal jeg bruke miks av humle?

Jeg bor i nærheten av Stavanger så har litt grossister å velge mellom.
Setter pris på hjelp og tips!
 
Husk på at for å brygge pilstype så må du ha temperaturkontroll for gjæringen da den skjer ved lave temperaturer (8-10 grader typisk). Om du ikke har muligheten til dette er det bare å droppe å lage noe slikt. Et godt alternativ for lyst, lettdrikkelig øl er å lage Kölsch, det gjærer ved 16-17 grader som er lettere å få til.

Her er en oppskrift
http://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/kolsch.pdf

Denne er til ca 25 liter, for større volum er det bare å gange opp alt sammen.

For at det skal bli riktigst er det gjæren WLP-029 som gjelder. Om du bruker US-05 så blir det nok godt øl av det også - den er også lettere å ha med å gjøre temperaturmessig og gjører fint ved 18-20 grader eller deromkring.

Det som står om temperatur stemmer for øvrig ikke - når du tilsetter maltet til vannet så vil temperaturen synke mer enn 2 grader. Du bør varme opp vannet til ca 5 grader over ønsket mesketemperatur.
 
Hvordan regner man ut hvor mye malt man trenger i forhold til prosentsatsene på siden?
For at det skal bli riktig må du legge det inn i et bryggeprogram og vite effektiviteten din. Men prøv med totalt 9-10 kg malt. Jeg brygger 40 liter og på en pils med OG 1048 bruker jeg 9.3 kg
 
Jeg er fersk brygger med kun 7-8 brygg,så har garanter ikke fasit, men brygga en tysk pils som ett forsøk med en batch med tørr gjær og en med fersk gjær. http://brygging.no/file/andre/tysk-pilsner-25-liter.pdf
Den med fersk gjær ble sjukt god etter ca 5-6 uker.... bare så synd at da var den tom. Den med tørr gjær var faktisk best til å begynne med, men utvikla seg ikke som den ferske.. ble mer same old same old
Men lyst er det og gode begge to
 
Da har jeg bestilt råvarer til "Lazy Days Weiss" oppskriften til bs, skal oppdatere i løpet av helgen og etter gjæringen hvordan jeg ligger an :)
Takker for hjelpen!
 
Tilbake
Topp