Må jeg CC med 60 gram tørrhumle?

Ser av hydrometer prøvene at det kommer med flak av humle så de ligger foreløpig såvidt jeg skjønner litt jevnt spredt i ølet.
 
Prøver uten CC denne gangen så får vi se om jeg blir klok av skade eller ei:)

Tror min rekord er 200 gram tørrhumle på en 25 liters batch, men det kan like gjerne ha vært 300 gram..... Opplever ikke gushing, og får ikke humle i glasset. (hvis jeg smaker dagen etter får jeg selvfølgelig humle i glasset, men som oftest klarer jeg å holde meg i minst 48 timer...)

Har aldri CC øl, og kommer heller aldri til å gjøre det. Spesielt på humlerike øl er risikoen for oksidering for stor, og jeg gidder ikke å lage opplegg for å tilføre CO2 til gjæringskaret under CC. (det finnes mange poster på forumet om nettopp dette).
 
Det fungerte fint denne gangen iallefall :). ikke noe humle i glasset og god aroma og smak. Veldig tåkete men det skyldtes nok endel humle på flameout (140 gram). Ble en slags juicy amber IPA :)
 
Min mening er at øl som har stått kaldt en ukes tid alltid smaker bedre enn øl som ikke har det. Dette kan selvsagt gjøres i flasker i kjøleskap, men ulempen er jo at du får mye mer bunnfall og dermed effektivt mindre øl. Derfor syns jeg det alltid er best å la øl stå på 0 C en ukes tid før tapping.

Nå på vinterstid kan man jo bare grave gjæringskaret ned i snøen! Perfekte 0 grader.
 
Snø og is kan definitivt bli kaldere enn 0C. Faktisk som alt annet kan det bli så kaldt som det absolutte nullpunkt.

Er det -30C ute, så er ikke snøen 0C.
 
Nei, ikke uten att du tilsetter kjemikalier, isvann( is/snø og vann) blandet er tilnermet 0°C

Stemmer. Temperaturen er omtrent 0 C under snøen uavhengig av temperaturen over snøen. Det kan være 30 blå og vind, spiller ingen rolle. Det er masse dyrearter som overlever på den måten.

Jeg har flere ganger satt lagere ute i snøen om vinteren med stor suksess. I fjor satte jeg ut en pils og en doppelbock som stod under snøen i 2 måneder. Ble nydelig!
Måtte bare passe på å vedlikeholde snødekket ved å måke mer snø på haugen i perioder det smeltet.
 
Stemmer. Temperaturen er omtrent 0 C under snøen uavhengig av temperaturen over snøen. Det kan være 30 blå og vind, spiller ingen rolle. Det er masse dyrearter som overlever på den måten.

Jeg har flere ganger satt lagere ute i snøen om vinteren med stor suksess. I fjor satte jeg ut en pils og en doppelbock som stod under snøen i 2 måneder. Ble nydelig!
Måtte bare passe på å vedlikeholde snødekket ved å måke mer snø på haugen i perioder det smeltet.
Det var det jeg mente, glemte p nevne att overflate temeratur på snø/ is kan være lavere, men ikke inni en isbit eller en snø haug. Så sant det er rent vann/snø det er snakk om
 
Tilbake
Topp