Må man rehydrere tørrgjær?

Man må ikke gjøre det for å få et godt resultat, men du får flere levedyktige celler ved å rehydrere og bør alikevel gjøres. Selv rehydrerte jeg aldri i den tiden jeg brukte tørrgjær og fikk knallgode øl likevel. Det er jo veldig enkelt og tar lite tid så det er jo strengt tatt dumt å hoppe over.
 
rehydrering tar tilnærmet ikke noe ekstra tid (den står og koser seg mens du gjør andre ting)
det blir som regel bra øl uten... men mye tyder på at du kan få litt flere aktive celler ved rehydrering så hvorfor ikke?
 
Jeg har prøvd begge deler. På mine to første brygg ble det bare dumpet tørrgjær rett i karet, og begge ble gode. Egentlig bare grunnet uvitenhet. Ved en feil har jeg brukt dobbelt så mye gjær enn nødvendig de gangene. I de påfølgende byggene har jeg rehydrert, men egentlig ikke merket at det utgjør noen forskjell.
 
Vann er jo ganske rimelig her jeg bor, så jeg rehydrerer. Etter å ha lest boka "yeast" ser jeg at stoffskiftet til gjærcellene kommer bedre i gang med vann enn med vørter.
 
Når gjæret må rehydrere i vørter full av sukker blir det visst et osmosisk press på celleveggene som det ikke har så godt av.
 
Brygget en pale i går. Hadde et glass med to pk 05 rehydrert i litt vann kjøleskapet. Dette skulle egentlig vært brukt på lørdag. Men det gikk til åt skogen så jeg satt gjæren i kjøleskapet og sattser på å bruke den på søndag og at det gikk greit. Så ble det ikke noe før i går. Lurte på om jeg turte å bruke den da. Ga pokker og prøvde. Mest for morro.

Det gjærer så det rister i gulvet der dunken står nå. Så visst ølet blir godt så tåler tydeligvis gjæren å stå litt etter den er rehydrert. Sikkert langt i fra optimalt men blir dette godt så går det.
 
Tilbake
Topp