Magnetrører, hvor lenge?

Skal lage gjærstarter med magnetrører for første gang. Tidligere har jeg ristet i 24 timer, deretter satt kaldt i 24 timer, og så dekantert. Hvor lenge skal en vanlig gjærstarter stå på magnetrøreren? Og skal jeg sette kaldt, eller kjøre det rett i vørteren?

Et døgn pleier å holde. Når det ikke stiger bobler opp langs kanten er den iallefall ferdig.

Når det slutter å stige bobler langs kanten, og den har en slags cafe latte farge så er den klar til å settes kaldt.

Den trenger vel strengt tatt ikke gjære helt ut før du kjøler den ned? Etter 24 timer så er vel gjæren ferdig med å formere seg?

Den vil fortsette å formere seg mens den spiser så lenge den har oksygen og næring tilgjengelig vil jeg tro. På en magnetrører vil den jo ha oksygen tilgjengelig hele veien.

Normen er vel 36 timer, ref andre tråder på forumet her. Har i alle fall forholdt meg til det og blitt godt fornøyd.

Edit: Måtte bytte grader med timer. Brainfail!

Hvis du ser veldig nøye etter, så kan du se små bobler i gjærstarteren så lenge det er aktivitet der. Men følg heller tommefingerregelen på 36 timer.
Jeg bruker å sette starteren 2 dager før brygging. 36 timer på magnetrører, og 12 timer bunnfelling.

Tilbake
Topp