Skikkelig flott rører i forrige post
Jeg kopierte tidligere post med CD boks + PC vifte. Et par erfaringer der som kanskje andre vil dra nytte av:
1. Jeg brente flere vifter før det fungerte. Fant ikke ut av det. Noen av viftene var for motherboards++ så kanskje de hadde elektronikk i seg. Jeg endte opp med vifta fra inni 230V strømforsyningen på gamlePCn, den er 0,3A ,12V. Jeg bruker en 6V 0,65 A strømadapter på den. (Brukte en annen vifte lenge med samme adapter, men når jeg bytta til 9V, 1,2A, så brente den vifta(?), den var 12V, 0,2A.
Konklusjonen for meg er at dette ikke er logisk. noen vifter tåler ikke dette mens andre går helt fint
2. Uansett, gjorde løsningen med CD boks litt annerledes, og morsomt nok, litt likt forrige post her. Istedenfor å dille med å lime på magneter omtrent på vifta, limte jeg på et syltetøylokk opp ned, som magnetene sitter fast i (pga magnetene), men uten at de trengs å lime. Lokket har en ytterkant som magnetene hviler mot under rotasjon. Magnetene må ligge en vei i den ene stabelen, andre veien i den andre stabelen.
Prøvde med 2+2 magneter funka ikke. har nå 4+4 magneter og det fungerer bra og de flyr ikke avgårde selv om de ikke er limt.
Har ikke speed control.
Det fine med løsingen er at du trenger kun dette: vifte 12V+syltetøylokk+CD boks + strømadapter. Null arbeide. Kun litt lim.
PS: måtte også eksprimentere litt med distanse opp til gjæringskar. Måtte legge en tynn bok i mellom for at pinnen skulle snurre stabilt. Så ikke gi opp om den ikke snurrer med en gang, varier distansen.