Magnetrører - komponenter

Hei
Jeg har vært i kjelleren og skrapt sammen et par ting som jeg håper kan brukes til magnetrører.
Jeg har en vifte fra Clas Ohlson som var tenkt til et annet prosjekt (som får vente) og en hastighetsregulator for en kanalvifte.
Viften er på 0,12A og regulatoren går fra 0,1-1,0A. Vil dette gå bra eller ligger viften for nærme ytterpunktet til regulatoren?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    587,1 KB · Sett: 998
  • image.jpg
    image.jpg
    236 KB · Sett: 972
Det gikk bra  :skitbra:
Problemet no er å få rørepinnen til å holde seg i ro. Den spinn lett ut :(
Eg brukar neodym magnetar frå Clas Ohlson (10-pakning) brukar 5 stk på kvar side.
http://www.clasohlson.com/no/view/c...chpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true
Eg klarer å få rotasjon på lavt turtal. Er det nok at starteren (eller vatnet i mitt forsøk) har ei lita forsenking øverst i væska, eller skal det være virvel heilt til bunn? ( det får eg ikkje til) Når eg aukar turtalet spinn rørepinnen ut.
 
Jeg har også slitt med det samme, men ved å justere magnetene nærme glasset og justere "bredden" på magnetene så går det fint. Regner med at du har kontroll på "polene" på magnetene? En positiv og en negativ... Hvor stor rørepinne?
 
Pinnen er 40 mm. Kva er optimal avstand på magnetane? Eg har plassert dei slik at ytterkant av magnetane er lik pinnelengde (40mm)
Ja, eg har ein negativ og ein positiv.
Bør magnetane være så nært kolben som mulig? I mitt forsøksoppsett så ligg eg ca 5 mm frå botn på kolben
 
Jeg har justert dem nesten helt inntil, men 5mm fungerer sikkert bra. Når det gjelder avstand mellom magnetene så prøvde jeg meg fram litt. Er det andre som bruker de samme magnetene? Jeg bruker 20mm magneter fra dx.com...
 
No har eg for så vidt fått magnetrøreren opp å gå (midlertidig løsning i alle fall)
Eg har lest litt om laging av starter og har funnet ut at gjærnæring er ein ting som blir brukt i starter. Dette har sjølvsagt ikkje eg skaffa meg og no har Birger tatt ferie så då er spørsmålet om dette er heilt nødvendig eller om det blir starter utan? Eg har spraymalt og eit rør wlp007. I følge Mr.Malty treng eg 1,05 l starter til min bitter. 27 l, OG på 1,039
 
TerjeR skrev:
No har eg for så vidt fått magnetrøreren opp å gå (midlertidig løsning i alle fall)
Eg har lest litt om laging av starter og har funnet ut at gjærnæring er ein ting som blir brukt i starter. Dette har sjølvsagt ikkje eg skaffa meg og no har Birger tatt ferie så då er spørsmålet om dette er heilt nødvendig eller om det blir starter utan? Eg har spraymalt og eit rør wlp007. I følge Mr.Malty treng eg 1,05 l starter til min bitter. 27 l, OG på 1,039

Det blir en fin starter uten gjærnæring.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Da er magnetrøreren oppe og går :)
Man bruker det man har:
Viften er en CO vifte,230v
Det hvite røret er et skjøtestykke fra sentralstøvsugeren
Oppi røret ligger er lokk fra HipHop barnemat som magnetene er festet til.
Boksen er laget av ask gulvlist
yme9y5yp.jpg
6a9yjy7e.jpg
u8ehe4a6.jpg
 
Skikkelig flott rører i forrige post :)

Jeg kopierte tidligere post med CD boks + PC vifte. Et par erfaringer der som kanskje andre vil dra nytte av:

1. Jeg brente flere vifter før det fungerte. Fant ikke ut av det. Noen av viftene var for motherboards++ så kanskje de hadde elektronikk i seg. Jeg endte opp med vifta fra inni 230V strømforsyningen på gamlePCn, den er 0,3A ,12V. Jeg bruker en 6V 0,65 A strømadapter på den. (Brukte en annen vifte lenge med samme adapter, men når jeg bytta til 9V, 1,2A, så brente den vifta(?), den var 12V, 0,2A.

Konklusjonen for meg er at dette ikke er logisk. noen vifter tåler ikke dette mens andre går helt fint :)

2. Uansett, gjorde løsningen med CD boks litt annerledes, og morsomt nok, litt likt forrige post her. Istedenfor å dille med å lime på magneter omtrent på vifta, limte jeg på et syltetøylokk opp ned, som magnetene sitter fast i (pga magnetene), men uten at de trengs å lime. Lokket har en ytterkant som magnetene hviler mot under rotasjon. Magnetene må ligge en vei i den ene stabelen, andre veien i den andre stabelen.

Prøvde med 2+2 magneter funka ikke. har nå 4+4 magneter og det fungerer bra og de flyr ikke avgårde selv om de ikke er limt.
Har ikke speed control.

Det fine med løsingen er at du trenger kun dette: vifte 12V+syltetøylokk+CD boks + strømadapter. Null arbeide. Kun litt lim.

PS: måtte også eksprimentere litt med distanse opp til gjæringskar. Måtte legge en tynn bok i mellom for at pinnen skulle snurre stabilt. Så ikke gi opp om den ikke snurrer med en gang, varier distansen.
 

Vedlegg

  • 20130825_130922 (1024x768).jpg
    20130825_130922 (1024x768).jpg
    225,4 KB · Sett: 481
Genialt å bruke et lokk for å montere magnetene på (og skjerme motoren fra magnetfeltet). At jeg ikke tenkte på det! Gjør det mye lettere å plassere magnetene riktig.  :)
 
Noe av det vanskeligste for min del var å sentrere stykket som magnetene er festet på, samt balansere dette etterpå for å redusere vibrasjonene.

For å gjøre dette brukte jeg en liten mutter som jeg flyttet rundt på magnetene. Når vibrasjonene ble mindre satte jeg en liten klatt varmelim på den siden der mutteren stod og begynte på nytt med en mindre mutter eller ved å flytte denne nærmere senter. Veldig tidkrevende. Noen som har et bedre forslag?

Antar god sentrering kan praktisk talt eliminere behovet for balansering?
 
For å få perfekt sentrering av det kvite røret som eg la lokket oppi, holdt eg ein penn nært røret samtidig som eg roterte vifta manuelt. Røret kom borti pennen og vart sakte men sikkert dytta inn slik at det til slutt vart sentrert. Må være tålmodig og forsiktig. Når røret var sentrert festa eg det med eit par dråpar lynlim. Feste med meir lynlim når dei første dråpane var herda. (Aktivator for lynlim er topp greier :)
 
Fordel med ikke-magnetisk rør da. Noe av mitt problem var at plata jeg brukte var magnetisk. Jeg festet forøvrig med smeltelim. Skal se om jeg kan få prøvd ditt triks neste gang :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
Tilbake
Topp