Maibock - oppskrift ønskes.

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Har noen en oppskrift på en maibock som ble bra? Det er først og fremst maltblandingen jeg er ute etter. Skal bruke wlp 833.
 
Her er min. Jeg slenger i en del münchenermalt, så den får litt farge; 13 EBC, "dyp gylden". Og min erfaring er den samme som Steinars; dette ølet trenger tid. God kontroll på gjæringa er viktig; det blir fort alkoholsmak i sånt øl.

OG 1.070, FG 1.016. (Meska på 69 grader)

Malt til 31 liter før tapping
5 kg pilsnermalt
2 kg wienermalt
1 kg lyst münchnermalt
1 kg mørkt münchnermalt
200 gr syremalt
Humle
40 gr Northern Brewer @ 60
40 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 10
Gjær
Imperial L17
 
Takk for to interessante svar. Da har jeg litt å gå ut fra til en for meg ukjent øltype. Regner med at dette er en «lettere« variant enn f.eks Frydenlunds bokkøl?
 
Takk for to interessante svar. Da har jeg litt å gå ut fra til en for meg ukjent øltype. Regner med at dette er en «lettere« variant enn f.eks Frydenlunds bokkøl?

Det blir et helt annet øl; mest som ekstra sterkt moderne festbier, eller eksport. Absolutt ikke min favoritt, og vanskelig å få til - dette sagt for å gi deg litt ekstra motivasjon;).
 
Det er ikke mye som er "lett" ved min hvertfall. Brygg heller en litt heftig saison hvis du vil ha lett lys og sterk øl.
Har flere Saison brygg på CV'en :) Fint det, men hadde tenkt å prøve noe jeg ikke har prøvd før. Men blir litt skeptisk, har en tysk pils på gjæring og hadde tenkt å bruke gjæren fra den.....Får se hva jeg gjør. Takk for gode innspill :)
 
Har flere Saison brygg på CV'en :) Fint det, men hadde tenkt å prøve noe jeg ikke har prøvd før. Men blir litt skeptisk, har en tysk pils på gjæring og hadde tenkt å bruke gjæren fra den.....Får se hva jeg gjør. Takk for gode innspill :)
Bruk den gjæren. Selv så er jeg ikke så fryktelig glad i maibocks. Et lyst øl som av det jeg har smakt (kun fra tyske bryggerier), som vipper såvidt over det at man (jeg iallefall) får alkoholsmak, er ikke så glad i det selv. Men kjør på, gøy å teste noe nytt :)

Jeg får litt booza pils-følelse av de.
 
Bruk den gjæren. Selv så er jeg ikke så fryktelig glad i maibocks. Et lyst øl som av det jeg har smakt (kun fra tyske bryggerier), som vipper såvidt over det at man (jeg iallefall) får alkoholsmak, er ikke så glad i det selv. Men kjør på, gøy å teste noe nytt :)

Jeg får litt booza pils-følelse av de.

Jeg skriver under på det der.
 
Støttes. Heller en fin, mørk dobbeltbock da.

Det er udiskutabelt godt:). (Håper det vil bli dommen over den jeg har stående til gjæring nå, også.)

Maibock er ikke det eneste lyse sterke tyske jeg ikke liker. Når jeg tenker meg om, kommer jeg ikke på et eneste tysk lyst øl som er sterkere enn ca. 5,5 som jeg egentlig synes er godt.

Snåle greier; det er jo så godt når det er under 5,5.
 
Det er udiskutabelt godt:). (Håper det vil bli dommen over den jeg har stående til gjæring nå, også.)

Maibock er ikke det eneste lyse sterke tyske jeg ikke liker. Når jeg tenker meg om, kommer jeg ikke på et eneste tysk lyst øl som er sterkere enn ca. 5,5 som jeg egentlig synes er godt.

Snåle greier; det er jo så godt når det er under 5,5.
Sant, det er noe med at når sødmen fra alkoholen gjør at det ikke lenger er leskende, og det ikke er noe rista malt til å balansere det blir det fort litt kvalmende, tror jeg.
 
Det er udiskutabelt godt:). (Håper det vil bli dommen over den jeg har stående til gjæring nå, også.)

Maibock er ikke det eneste lyse sterke tyske jeg ikke liker. Når jeg tenker meg om, kommer jeg ikke på et eneste tysk lyst øl som er sterkere enn ca. 5,5 som jeg egentlig synes er godt.

Snåle greier; det er jo så godt når det er under 5,5.

Og der får du tilbake den enigheten du ga meg over. Lyst øl ogABV over 5.5 / 6.. jeg liker det ikke.

Selv ikke en Vitus. Beste Weizenbock jeg har smakt har vært mørk, fra en av de andre store tyske Weizen-bryggeriene fra det "riktige" området. Det var ett av de beste ølene jeg har smakt noensinne. Vitus var ikke god syntes jeg, pga lys + ABV
 
Og der får du tilbake den enigheten du ga meg over. Lyst øl ogABV over 5.5 / 6.. jeg liker det ikke.

Selv ikke en Vitus. Beste Weizenbock jeg har smakt har vært mørk, fra en av de andre store tyske Weizen-bryggeriene fra det "riktige" området. Det var ett av de beste ølene jeg har smakt noensinne. Vitus var ikke god syntes jeg, pga lys + ABV

Å være enig med deg to ganger i løpet av en snau halvtime ... :D!
 
Ut fra disse innspillene trekker jeg følgende konklusjon: Dropper planen om maibock :) Skal nok finne noe å bruke gjæren på.
 
Ut fra disse innspillene trekker jeg følgende konklusjon: Dropper planen om maibock :) Skal nok finne noe å bruke gjæren på.

Hei, stopp en hal! Liker du maibock? I så fall må du jo prøve å brygge en.

Den jeg brygga, blei ikke så verst etter at den hadde fått et halvt år på seg i kjøleskap. Den fikk til og med tredjepremie i Bjorleik.
 
Tilbake
Topp