mais i Speidel

har ikke brygget veldig mye med mais, men begynner å mistenke at det er bruken av dette som gjør at jeg plages med fontener under mesking...noen andre med liknende erfaring?
 
Hei. Jeg har har heller ikke brygget så mye med mais, men har brukt mye flaket ris og valsa havregryn i endel brygg. Har fått jevnere flow i mesken ved å legge lagvis kverna bygg og valsa korn i maltrøret og så rørt to-tre ganger i mesken underveis.
 
just just...ja det kan meget vel være at det heller kommer an på forholdet mellom meskevann og malt, bare tenkte at det kunne være plausibelt da flaka mais har stor overflate og at det derfor kunne tenkes at det tetter til toppsila...får prøve å justere litt på det til neste gang
 
Har prøvd mais i speidel.. å det var et helve.... ris og har jeg problemer med, blir tett på en måte. Noen som vet hvorfor?
Og hva kan gjøres for og få til mer stabil mesking når man bruker nevnte ingredienser?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brukt både ros og flaket mais flere ganger uten noen problemer. Har speidel 50. Ene oppskriften brukte jeg 1,5 kg med mais
Og 1,5 med ris uten noe problemer.

Dere som har problemer bruker dere store mengder ris og mais ?

Easybrew
 
Hmm, var jo ikke så store mengder med mais heller. Kan det ha noe med at 20l kun har en pumpe mens 50l har 2 ?.

Easybree
 
Slet selv med denne Nippon lager. Måtte avbryte/løfte opp på slutten av utmesk på 78. Rørte rundt, på med filter og 1 minutt senere kom spruten i lokket på speidelen. Har filter fra BacBrewing.com

Blir ikke flere slike ris øl på meg :(
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2017-06-06 kl. 10.38.53.png
    Skjermbilde 2017-06-06 kl. 10.38.53.png
    64,4 KB · Sett: 21
Ikke svar på spørsmål men bare en tanke:
Tilfører mais og ris noe smak eller andre egenskaper som er noe å trakte etter? Annet enn en lysere mer gjærbar vørter som gir et "lettere" øl?
Jeg har brygget med ris en gang. En sterk lys og tørr IPA. Syntes ikke risen bidro med noen wow-faktor, bare en litt diffus bismak. Ølen ble lysere og fikk en "lettere" kropp enn om jeg hadde brukt mer malt for samme OG, ja. Men det kunne jeg lett oppnådd ved å bruke farin.. Jeg tenkte etter risforsøket mitt at kanskje de store bryggeriene bruker tilsetninger som ris og mais fordi de er billigere enn raffinert sukker, ikke nødvendigvis bedre...
 
Har flere ganger brygget med 21 l. meskevann og rundt 3 kg malt.på speidel 20l. en "corona" 1800g pale malt. 550g.flaked corn og 550g.flaked rice gikk helt fint.øverst har jeg en fin rist klippet ut av fettfanger til stekepanne. rører ikke i mesken under brygging.
 
Har flere ganger brygget med 21 l. meskevann og rundt 3 kg malt.på speidel 20l. en "corona" 1800g pale malt. 550g.flaked corn og 550g.flaked rice gikk helt fint.øverst har jeg en fin rist klippet ut av fettfanger til stekepanne. rører ikke i mesken under brygging.
I et slikt tilfelle er det jo fullt mulig å skalere oppskriften opp fra 3kg til 5,5kg. Da får man mer øl og man er garantert at det ikke blir fontene/sprut under meskingen. 21 liter hørtes litt lite ut (Speidel sier minimum 23), men så lenge varmeelementer er dekket med vann under mesking er det jo ingen problemer. Har aldri sjekket hvor grensa går på min Speidel med tanke på akkurat det.
 
Har skalert mine oppskrifter ned. slik at jeg ligger under 4%,og har 20 l i spannet. Da er det akkurat nok til corneliusfatet ;). Ligger en annen tråd med fontene trøbbel. :speidel fontene og korn i vørter/på varmeelement. hvet ikke hvordan man kopierer link.:( men ...:beercheers:
 
Tilbake
Topp