Mais sukker

Mange yankees som karbonerer med det eller har det i sine DIPAs (o.l.)

EDIT: fruktsukker i min første post skal være "druesukker". #laossfåredigerefritt

Sist redigert:
Noen sier ja, noen sier nei. Skal i praksis være just the same. Gjærer helt ut begge deler, og skal ikke sette forskjellig smak.

Mike Murphy sier han kjenner forskjell i smak om man flaskekarbonerer med dekstrose og vanlig hvitt bordsukker. Jeg gjør det iallefall ikke.

Corn sugar er ren glukose. Kalles "corn sugar" fordi det ofre er utvunnet av mais.

Forskjellen mellom farin fra rør og roe er at de er laget av rør eller roe... Altså ingen forskjell.

Forskjellen mellom å karbonere med farin (sukrose) og glukose er at gjæren må bruke et enzym for å spalte sukrosen. Altså vil karboneringen i teorien gå fortere med ren glukose. I praksis er det ingen forskjell.

Hehe, hadde vært morsomt å få gjort en skikkelig test på det da! Kanskje med et par andre i dommerpanelet tillegg til Mike også, bare for å få testa/avgjort det ordentlig en gang for alle :)

Jeg bruker forøvrig dextrose når jeg flasker. Kun fordi jeg synes det blander seg lettere når jeg koker lake og jeg er overtroisk.

Byo hadde en sammenligning der de karbonerte samme øl med tror det var 6-7 forskjellige sukkertyper. Der kom den som var karbonert med farin ganske dårlig ut på skumfasthet. Selv karbonerer jeg med Brew enhancer fra Europris, som er 50/50 DME og druesukker. Det har fungert veldig fint for meg.

Jeg brukte dme til en brown ale for litt siden, og det ble bra det, men tenkte jo selvsagt ikke på å dele opp, så aner jo ikke om det ville ha blitt noe forskjell

Byo hadde en sammenligning der de karbonerte samme øl med tror det var 6-7 forskjellige sukkertyper. Der kom den som var karbonert med farin ganske dårlig ut på skumfasthet. Selv karbonerer jeg med Brew enhancer fra Europris, som er 50/50 DME og druesukker. Det har fungert veldig fint for meg.

Uten å huske å ha lest artikkelen vil jeg anta at det ikke var farinen i seg selv som var problemet.

Uten å huske å ha lest artikkelen vil jeg anta at det ikke var farinen i seg selv som var problemet.

Nå skal jeg være litt regelrytter her. Når du son annerkjent profil i hjemmebryggermiljøet i Norge velger å uttale deg, Gahr, da forventer jeg mer enn "uten å huske" og "vil jeg anta". Sier meg gjerne motbevist når du har sjekka kilden

Nå skal jeg være litt regelrytter her. Når du son annerkjent profil i hjemmebryggermiljøet i Norge velger å uttale deg, Gahr, da forventer jeg mer enn "uten å huske" og "vil jeg anta". Sier meg gjerne motbevist når du har sjekka kilden

Øh, javel... Finnes det en regel som sier jeg alltid må ha et sitat eller en referanse klar hvis jeg uttaler meg om noe, fordi folk i miljøet vet hvem jeg er?

Men hvis du kan si meg hvilket nummer av BYO artikkelen stod i, så kan jeg alltids lese den hvis jeg har det.

Min personlige erfaring med karbonering med farin er svært god. Det gjærer raskt ut, og etterlater ikke noen spesiell smak. Maltekstrakt/brewenhancer inneholder noe ugjærbart sukker, som kan være med på å endre smaksprofilen (dog i relativt beskjeden grad) i ølet. Glukose/corn sugar/dextrose gjærer også helt ut, og etterlater ikke smak. Forutsetningen for at resultatene skal bli gode er uansett først og fremst at ølet i utgangspunktet er velbrygget.

Du har det med å få siste ordet, Gahr. Og med god grunn. Jeg blir vare litt skuffa når jeg opplever at du svarer uten å være sikker. Nå er ikke dette en veldig viktig diskusjon kanskje, men det er mange som hører på deg og da synes jeg du har et ansvar for å være sikker når du uttaler deg.

Jeg så bildet fra artikkelen postet et annet sted og leste derfor ikke hele artikkelen. Jeg nevnte den fordi det svarer til mine egne erfaringer. Likevel mener jeg at hvis du skal tilbakevise det jeg sier, har du et større ansvar enn meg for å vise til noe konkret.

Beklager å skuffe deg, da... Jeg kan ikke alltid være sikker eller ha rett, og jeg har ikke alltid mulighet til å begrunne eller komme med referanser for mine meninger. Jeg synes uansett at det viktigste folk kan gjøre er å gjøre seg opp sine egne meninger på grunnlag av prktisk erfaring. Hvis din erfaring er at farin ikke er tingen, then all the more power to you. Min er annerledes, selv om jeg altså ikke kan huske å ha lest artikkelen.

Edit: Hvis noen andre kan hjelpe med å finne rett nummer av BYO, så skal jeg lese den.

Vanlig farin vi bruker til å karbonere med er bare glukose (druesukker) og fruktose og er 100% fermentabelt og skal således ikke gi noe smak. Vet ikke om brew your own har brukt melis kanskje da det inneholder noe stivelse og antiklumpemiddel.

Er det noen som har eksempler på karbonering som preger ølen mye? Jeg flasket nylig en liten batch med henholdsvis sukker (farin), honning og lønnesirup, og selv da hadde jeg problemer med å skille dem fra hverandre. Mulig honning- og lønnesirup-mengdene var for små selvfølgelig.

Er det noen som har eksempler på karbonering som preger ølen mye? Jeg flasket nylig en liten batch med henholdsvis sukker (farin), honning og lønnesirup, og selv da hadde jeg problemer med å skille dem fra hverandre. Mulig honning- og lønnesirup-mengdene var for små selvfølgelig.

Interessant test! Som du sier, er mengdene små, så utslagene blir deretter. Honning og lønnesirup gjærer mer eller mindre helt ut, og i de mengdene som brukes til karbonering vil utslaget bli lite. I lyse og lette øl vil det gjerne bli mer merkbart. Hva slags øl var det du gjorde det med?

Tilbake
Topp