Måle alkoholprosen

gustavf skrev:
Prinsippet bak dette apparatet, ser ut til å være at det måler forskjellen i koketemperatur for rent vann og øl/vin. Kjøledelen ser ikke ut til å gjøre noe annet enn å hindre avdamping og jeg klarer ikke å se noe som burde gi et annet resultat om man bare koker i en kjele.

Har jeg oversett noe?

Ja, det hadde jeg. Apparatet heter et ebulliometer og kondensatoren sørger for at alkoholprosenten i væske ikke endrer seg mens den koker.

Å lage noe lignende burde være rimelig lett med enklere deler fra eBay. En kondensator koster et par hundrelapper og ei kokeflaske med dobbel hals noe tilsvarende. Så må man ha et nøyaktig termometer og litt smådeler (kanskje også et stativ).
 
Petter F skrev:
Poenget var vel at 1/131 = 0.007634 ~ 7.7/1000. Hva som er riktig av 7.7 eller 7.634 er ikke så viktig, det utgjør ikke så stor forskjell.

Dere mangler parenteser dog, (OG-FG)/7.7, eller (OG-FG)*131. Om man skal bruke SG på formen 1.000 eller 1000 ser man på svaret...

Nettopp - to metoder - samme resultat innenfor det som er målbart med det utstyret vi har.
Avlesingen på hydrometeret har minst like mye å si som om vi bruker 7,7 eller 7,5, eller for den del 130 eller 132.



Bjorn skrev:

Ville nok brukt de pengene på noe annet i prosessen (og jeg har Speidel, styrt kjøleskap og CO2-anlegg på plass).
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Joda, det finnes apparater for dette, men noe sier meg at det er dyrt. Ikke helt beregnet for hjemmebryggere: http://www.anton-paar.com/Alcolyzer...Alcohol-Meter/60_Corporate_en?product_id=346 ;D

Hvor nøyaktig utstyr må dere bruke i 7 Fjell for at Tollvesenet skal være fornøyd?

Skal jeg være ærlig, så vet jeg ikke egentlig. Tror strengt tatt ikke småbryggeriene pleier å måle, men beregner på samme måte som hjemmebryggere. Det opereres i praksis med et slingringsmonn på noen tideler i hver retning.
 
ErikH skrev:
Har søkt litt rundt å egentlig funnet svaret på hvordan man måler alkoholprosenten med feks hydrometer, MEN om man ikke var klar over at man burde ha brukt dette før og etter gjæring er det noen annen vei for å finne alkoholprosenten i ferdig gjøret øl?

Om jeg har forstått det riktig burde jeg ha målt før gjæring å fått OG, samt å måle etter gjærding å fått FG.
OG - FG / 7.7 = alkoholprosent?

Takker for alle svar.

OM man har glemt å måle OG, Jaja. det er vel bare å ta en RDWHAHB. Om ølet smaker godt og man blir bittelitt svimmel et etpar på rappen, så er man i mål med god margin så lenge det er snakk om ei 20-25 liter balje. Den varer ikke allverdens lenge uansett ;-)
Og neste gang kan man jo alltids måle OG for å ha en fullstendig logg.
 
Dersom du måler det ferdige ølet med både hydrometer og refractometer så kan OG og alkoholprosent regnes ut. Dette kan for eksempel gjøres vha refractometerverktøyet i Beersmith.

Stemmer dette? Et hydrometer og refraktometer vil vel måle den samme verdien?
Jeg har nemlig samme problem, og skal bruke ølet i et bryllup neste helg.
 
Tilbake
Topp