Måle alkoholprosen

Har søkt litt rundt å egentlig funnet svaret på hvordan man måler alkoholprosenten med feks hydrometer, MEN om man ikke var klar over at man burde ha brukt dette før og etter gjæring er det noen annen vei for å finne alkoholprosenten i ferdig gjøret øl?

Om jeg har forstått det riktig burde jeg ha målt før gjæring å fått OG, samt å måle etter gjærding å fått FG.
OG - FG / 7.7 = alkoholprosent?

Takker for alle svar.
 
Poenget her er at han ikke har OG.

Hvis du er skikkelig ivrig, så kan du måle FG. Så koke opp en liter øl og la denne småkoke i 10-15 min. Dette damper av alkoholen. Tilsett så rent vann til volumet igjen er (nøyaktig) 1 liter. Mål så sg med hydrometer igjen. Du kan så regne ut med samme formel: FG - sg (etter kok) / 7.7 = alkoholprosent.

Som sagt, for de ekstra ivrige. Og viktig at du har en måte å måle 1L så nøyaktig som mulig, ellers får du stor usikkerhet i resultatet. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Har du brygget allgrain eller med maltekstrakt. Har du brukt maltekstrakt er det ingen problemer å finne OG.
 
EspenL skrev:
Hvis du er skikkelig ivrig, så kan du måle FG. Så koke opp en liter øl og la denne småkoke i 10-15 min. Dette damper av alkoholen. Tilsett så rent vann til volumet igjen er (nøyaktig) 1 liter. Mål så sg med hydrometer igjen. Du kan så regne ut med samme formel: FG - sg (etter kok) / 7.7 = alkoholprosent.

Det regnestykket er vel feil?
 
Takker for alle svar, så altså den eneste måten å få målt alkoholprosent er evt å koke ølet osv som forklart over? Finnes ingen apparater som kunne gjort dette enklere for å få målt?
 
Gahr skrev:
ErikH skrev:
Takker for alle svar, så altså den eneste måten å få målt alkoholprosent er evt å koke ølet osv som forklart over? Finnes ingen apparater som kunne gjort dette enklere for å få målt?

Joda, det finnes apparater for dette, men noe sier meg at det er dyrt. Ikke helt beregnet for hjemmebryggere: http://www.anton-paar.com/Alcolyzer...Alcohol-Meter/60_Corporate_en?product_id=346 ;D
Så ikke billigt ut nei, vi får nok bare drikke ølet etter beste evne og prøve å huske å måle før gjæring neste gang :)
 
Poenget var vel at 1/131 = 0.007634 ~ 7.7/1000. Hva som er riktig av 7.7 eller 7.634 er ikke så viktig, det utgjør ikke så stor forskjell.

Dere mangler parenteser dog, (OG-FG)/7.7, eller (OG-FG)*131. Om man skal bruke SG på formen 1.000 eller 1000 ser man på svaret...
 
gustavf skrev:
EspenL skrev:
Hvis du er skikkelig ivrig, så kan du måle FG. Så koke opp en liter øl og la denne småkoke i 10-15 min. Dette damper av alkoholen. Tilsett så rent vann til volumet igjen er (nøyaktig) 1 liter. Mål så sg med hydrometer igjen. Du kan så regne ut med samme formel: FG - sg (etter kok) / 7.7 = alkoholprosent.

Det regnestykket er vel feil?

Det er mulig, jeg sjekket ikke formelen, bare gjenga den over siden jeg satt på mobil. Beklager det.

Her er link til fullstendig prosess:
http://www.drinksplanet.com/how-can-i-test-the-alcohol-level-of-my-homemade-fruit-wine-375847.html
 
7,45/7,624/7,6/7,7/7,5 - alt er bare en beregning uansett, så det er ikke så viktig. Vi kommer nært nok, okke som. (Selv bruker jeg 7,5 for enkelhets skyld...)
 
det er mulig å kjøpe denne i Sverige.

http://shop.humle.se/utrustning/matning/alkoholmatare-ebu
 
Dersom du måler det ferdige ølet med både hydrometer og refractometer så kan OG og alkoholprosent regnes ut. Dette kan for eksempel gjøres vha refractometerverktøyet i Beersmith.
 
EspenL skrev:
gustavf skrev:
EspenL skrev:
Hvis du er skikkelig ivrig, så kan du måle FG. Så koke opp en liter øl og la denne småkoke i 10-15 min. Dette damper av alkoholen. Tilsett så rent vann til volumet igjen er (nøyaktig) 1 liter. Mål så sg med hydrometer igjen. Du kan så regne ut med samme formel: FG - sg (etter kok) / 7.7 = alkoholprosent.

Det regnestykket er vel feil?

Det er mulig, jeg sjekket ikke formelen, bare gjenga den over siden jeg satt på mobil. Beklager det.

Her er link til fullstendig prosess:
http://www.drinksplanet.com/how-can-i-test-the-alcohol-level-of-my-homemade-fruit-wine-375847.html

Jeg kan ikke se tallet 7.7 eller tilsvarende formel i kilden du oppgir. Der brukes det derimot en tabell for omregning etter at du har beregnet verdien "spirit indication" =(FG-sg (etter kok))

forholdet mellom spirit indication og alkoholprosent varierer i oppgitt tabell fra 1,5 (1% alkohol) til 1.18 (22% alkohol). 10% alkohol tilsvarer en faktor på ca 1,33.

Tallet 7.7 er relevant når en skal beregne alkoholprosent fra ugjæret vørter, som inneholder mye sukker og ingen akohol til ferdiggjæret øl som inneholder mye mindre sukker og en del alkohol.

I tilfellet som er gitt i drinksplanet.com, går en fra alkoholholdig væske til væske uten alkohol, en endrer ikke sukkermengden i prosessen. Derfor blir tallet 7,7 helt feil.
 
Følgende formel stemmer med tabellen

SI = (SG_kok-FG)

Alkoholprosent = 0.008*SI^2+0.6404*SI-0.0063 (gitt i prosentpoeng)

EDIT: endret skrivefeil i definisjon av SI
 
Du må nok skaffe deg et destilasjons apparat

men så lenge du har oversikt over malt sammensettningen/mengden så kan du vel estimere OG
det er vel bra nok
 
Gahr skrev:
Joda, det finnes apparater for dette, men noe sier meg at det er dyrt. Ikke helt beregnet for hjemmebryggere: http://www.anton-paar.com/Alcolyzer...Alcohol-Meter/60_Corporate_en?product_id=346 ;D

Morsomt apparat.

Prinsippet bak dette apparatet, ser ut til å være at det måler forskjellen i koketemperatur for rent vann og øl/vin. Kjøledelen ser ikke ut til å gjøre noe annet enn å hindre avdamping og jeg klarer ikke å se noe som burde gi et annet resultat om man bare koker i en kjele.

Har jeg oversett noe?
 
Tilbake
Topp