måle antall gjærceller

Hei

Kan man måle antall gjærceller på et hvis? F.eks. veie massen?

Er rimelig fersk på dette, men tenker å vaske gjæren og bruke den om igjen. Å da er det vell greit å vite hvor mange celler man har til rådighet?
 
Du må bruke mikroskop og en "celletellebrikke". Et lite glass med et rutemønster. Du må også kunne se forskjellen på døde og levende celler for å få en ide om antall celler. Veldig vanskelig for oss amatører.
Veiing gir deg ingenting. Du vet ikke hva som er levende og dødt.
Jeg vasker også gjær og beregner med mr malty og brewers friend yeast pitch apper. Det fungerer greit. Hvis jeg er usikker på vitaliteten lager jeg en liten starter på slurryen.
 
Ja jeg ser den. Å beregne starter er jo greit med brewersfriend om man har et rør dær man veit ca antall celler etter prod dato, men når man skal bruke opp igjen gjæra så veit man jo ikke va man sitter igjen med å da blir det vanskelig å kalkulere?
 
Den enkleste og groveste metoden å beregne nogen lunde nøyaktig hvor mange celler man har i en slurry er ved å ta en milliliter og blande ut med 9 milliliter vann. Og så tar man en milliliter av den blaningen og vannet ut med nye 9 milliliter vann. Og sånn fortsetter man til man ikke ser at det er gjær i vannet, eller at "tåketheten" i vannet er borte. Gjær er usynlig i vann i konsentrasjoner <1 millioner celler per milliliter. For hvert utblandingssteg som må du gange opp med en faktor på 10. Så hvis du blandet ut tre ganger, blir stykket 10^3 x 10^6, altså 1 milliard celler mer milliliter original slurry. Så er det bare å måle opp antall milliliter total slurry og gange deretter.
 
Jada, så lenge du vet av blandingsforholdet så skal du klare å gjøre det på samme måte. Går an å bruke alle slags blandingsforhold, men anbefaler deg å bruke små mengder for å unngå å bruke så mye slurry ;)
 
Tilbake
Topp