Malheur 12, mørk sterk belgisk ale

En ny verden åpnet seg da jeg drakk en flaske Malheur 12. Slik jeg forstår det hører ølet til i klassen mørk sterk belgisk ale (eller en quadruppel?). Jeg har brygget i et par år men aldri laget barley wine eller lignende. Jeg har et ønske om å få til noe lignende som denne. Er det mulig?

Jeg har lest litt i boka "Brew like a monk..." og kikket på forumet mtp quadruppel. På flaska står det bl.a at ølet innholder mais. Er det noen som har noen forslag til oppskrift på en god mørk sterk belgisk ale, aller helst i retning Malheur 12? Andre tips for brygging av øl i denne klassen mottas også med takk.
 
Mitt tips er ihvertfall å kutte ut mais
Hva godt det kan gjøre i en Quad. (og det fleste andre øl) forstår jeg ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er med en tilstrekkelig mengde frisk gjær når du nærmer deg 11-12%.
 
Bruk sukker/sirup i stedet for mais.
Tilsett gjærnæring i kok
Ren oksygen er en fordel
Rikelig gjær
 
Jeg har ikke noen oppskrift enda som jeg har tenkt å bruke. Mais har jeg aldri brukt, og er det mer naturlig med sukker er jeg helt med på den. Oksygen bruker jeg. Når dere skriver rikelig gjær, mener dere da enda mer enn Zainesheff anbefaler i sine kalkulatore?
 
Har ikkje smak Malheur 12, men Kinn Tomasmesse er jo ganske godt. Har eit forsøk på den til gjæring no.

Redigert: Takk for tipset, forresten. Skal smake denne.
 
Jeg har ikke noen oppskrift enda som jeg har tenkt å bruke. Mais har jeg aldri brukt, og er det mer naturlig med sukker er jeg helt med på den. Oksygen bruker jeg. Når dere skriver rikelig gjær, mener dere da enda mer enn Zainesheff anbefaler i sine kalkulatore?
Neida, den skal være spot-on. Du får dobbeltsjekke med den og Brewersfriend. Personlig liker jeg sistnevnte fordi den har litt flere muligheter innebygd.
 
Det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Ett tips er å bruke en relativt stor andel sukker, i form av mørk kandi sirup. Denne kan du lage selv. Bruk mrmalty kalkulatoren med hybrid innstillingen. Du finner en mengde gode belgiske oppskrifter på http://candisyrup.com.
Når gjæringen begynner å stoppe opp, skru opp til 25-26c for høyere utgjæring.

Slik lager du sirup: (bruk dette mengdeforholdet hvis du dobler/tripler)
1 kg vanlig sukker
2,5 dl vann
1 ts sitronsyre (kjøpes i matbutikk)
2 ts hornsalt

tilsett alt i kjelen, og bruk middels temperatur. Rør minimalt underveis (litt i starten så det blander seg), og benytt ett termometer for sukkertøy som tåler høy temp.
Varm sakte opp til 290F, og tilsett 2,5 dl vann ved sakte innrøring når du når denne temperaturen.
Hvis du gjentar varmeprosessen flere ganger blir sirupen ennå mer nyansert.
 
Tilbake
Topp