Måling av FG

Ser at det flere steder skrives at man bør måle FG , og deretter la det stå noen dager før man måler på nytt og deretter flasker om målingen er lik. Mitt spørsmål er, hvorfor? Kan målingen egentlig endre seg, og evt hvorfor?

Helt nøyaktig er det vel SG (specific gravity) som måles og når den ikke endrer seg har man FG (final gravity). Men hvis jeg har oppnådd forventet gravity etter 14 dager, flasker jeg uten å vente noen dager.
Det er hvis det av en eller annen grunn ikke kommer så langt ned som forventet at jeg venter noen dager for å være sikker på at gjæringen er ferdig. Jeg bruker BeerCalc.dk hvor forventet FG vises, men hvis man ikke vet, er tommelfingerregelen at FG er 1/4 av OG.

caap86 skrev:
Ser at det flere steder skrives at man bør måle FG , og deretter la det stå noen dager før man måler på nytt og deretter flasker om målingen er lik. Mitt spørsmål er, hvorfor? Kan målingen egentlig endre seg, og evt hvorfor?

Grunnen til at du "må" kontrollmåle er for å vite at du har fått gjæret ølet helt ut. Gjør du ikke dette og flasker brygget med sukkerlake kan du jo også risikere å få flaskebomber. Så ja, målingen kan endre seg. Og gjør den det bør du vente til du får like målinger før du flasker.

Tilbake
Topp