Måling av utbytte ved BIAB

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Heisann.

Jeg lurer litt på hvordan folk måler OG.

Jeg brygger BIAB med en 30 liters kjele, jeg har lenge bommet på OG eller antall liter til jeg i det siste har truffet ganske bra ved regne med 58% utbytte i BeerSmith2.
Jeg mesker på vanlig BIAB måte, tapper så av vørter og fyller opp kjelen igjen med til ca 75 grader(rundt det jeg får ved å helle oppi kokende vann) og tapper en gang til klemmer ut litt av posen på vei opp men ikke så mye.

Slik jeg måler:
Etter at vørter er kjølt ned fjerner jeg kjøleren og lar det stå i 15-20 minutter før jeg tapper av med hevert. Så fort det begynner å komme mer enn bare litt trub inn i heverten slutter jeg og tappe. Jeg måler så OG fra den mengden jeg står igjen med i gjærkarret, og skriver inn antall liter(avlest fra gjærkar) i Beersmith.

Malten kverner jeg på standardinstillingene til en MonsterMill MM2, jeg fikk ganske likt resultat når jeg kjøpte ferdigknust malt fra bryggselv.
Det ligger igjen ganske mye trub i kjelen, 5-7 liter. Minimalt med trub i gjærkarret.

Jeg har mesket på mellom 64 og 67 grader og stort sett rundt 1.050-60 i OG. Hvor og når måler dere OG?

Gleder meg til å møte en del av dere i morgen, det er sikkert den lørdagen i året hvor det blir brygget minst i Norge, men sansynligvis ganske langt opp på konsumerings siden!
(utenom offentlige høytider)  :biersmile:

//Fredrik

Edit: Lagt til flere detaljer

For å få eit fornuftig resultat må du rekne heile volumet. Tapet til trub vil jo variere med humlemengde osv. Så det er totalt volum samt Sg, enten før kok eller etter kok du må rekne med.

Man må vel måle etter kok for at og-sg/7,5 skal funke?
jeg tapper en prøve midt i hellinga fra kokekaret til gjærinskaret

eskilrl skrev:
Man må vel måle etter kok for at og-sg/7,5 skal funke?
jeg tapper en prøve midt i hellinga fra kokekaret til gjærinskaret
For å rekne ut omtrentlig alkoholprosent må du bruke (Og-Fg)/7.5 ja.

For ekstrakt effektivitet kan du bruke preboil Sg og volum, eller postboil Sg (populært kalla Og) og postboil volum.

Fredrik J skrev:
Heisann.

Jeg lurer litt på hvordan folk måler OG.

Jeg brygger BIAB med en 30 liters kjele, jeg har lenge bommet på OG eller antall liter til jeg i det siste har truffet ganske bra ved regne med 58% utbytte i BeerSmith2.
Jeg mesker på vanlig BIAB måte, tapper så av vørter og fyller opp kjelen igjen med til ca 75 grader(rundt det jeg får ved å helle oppi kokende vann) og tapper en gang til klemmer ut litt av posen på vei opp men ikke så mye.

Er ikke "vanlig" fremgangsmåte ved biab å tilsette alt vannet man trenger med engang, ingen skylling? Kanskje derfor du bommer litt på OG?

Jeg gjorde det uten skylling tidligere, da fikk jeg enda dårligere utbytte. Det er vanlig og gjøre det slik i maxi-biab som beskrevet her http://www.biabrewer.info/

Ok. En ting jeg lurer litt på, malt er jo omtrent gratis, er det ikke bedre å kompensere for dårlig utbytte med mere malt? Har det noe å si?

Terje W skrev:
Ok. En ting jeg lurer litt på, malt er jo omtrent gratis, er det ikke bedre å kompensere for dårlig utbytte med mere malt? Har det noe å si?

Joda, jeg higer ikke etter å få mest mulig utbytte. Det viktigste er at man lærer seg sitt eget utstyr slik at man treffer OG og antall liter hver gang. Syntes bare det virket rart at jeg får et utbytte på 58 % mens gjennomsnittet ser ut til å ligge endel høyere enn dette. Det sies jo også at man helst ikke vil ha nær 100% utbytte fordi det da drar med seg endel andre stoffer som kan sette usmak (bare ting jeg har lest her, har ingen referanse).

Min erfaring med biab er at mesketiden spiller en stor rolle. Det virker som at man trenger minst 80min for å få et ok utbyttet.
Mulig det er den tynne mesken som virker inn. Jeg kjører med alt av vann under mesking.
Hvor lenge mesker du?
Jeg måler utbyttet i gjæringsbøtta, men lar nesten alt fra kokekjelen være med.

Mesker stort sett i 60 min før jeg begynner avrenning (fra kuleventil på kjelen), avrenning tar ca 15 min, helder så oppi ca 10 liter kokende vann som drar temperaturen opp til ca 75 grader, lar det stå i 10-15 min før jeg starter avrenning igjen. Har forsøkt lengere mesketid, men ikke systematisk nok til å sjekke om det gjør noen forskjell, kan prøve 90 min neste gang.

Er jo lov å prøve  ;D
Som sagt så kjører jeg uten skylling. Har også "kjøleboks oppsett" og måler utbyttet på samme måte der. Så det er sammelignbart, og minst like høyt når jeg bruker biab.
Ser du har veldig mye trub i kjelen din som du ikke tar med. Kan jo være forklaringen det også. Jeg kverner malten finere når jeg bruker biab enn ellers.
Mye vørter som blir fanget i posen så skviser den en god del.

Tilbake
Topp