Måling av vørt

Har en "vanlig" oechslevekt til 40-50 kr og lurer på hvor nøyaktige slike er. Har forøvrig et refraktometer, men denne har jeg forlengst lagt bort fordi den ikke samsvarer på den analoge som jeg fremdeles benytter. Meteret er nøyakig kun ved OG 1000 men avviker en del ved høyere OG.
Ser at Lund Teknik i Danmark selger et lengre og mer nøyaktig oechslevekt.

Bjorf
 
Du kan jo prøve å måle ditt oechslevekt mot ett hvorav det er kjent at det er nøyaktig. Så kan du sjekke for avvik og ta høyde for dette når du bruker ditt billige oechslevekt.

Man kan gjerne kjøpe et dyrere oechslevekt som er lengre, ulempen er at du trenger et høyere måleglass så du mister mere vørter. Kanskje ikke så ille dersom du brygger større mengder da. På mikrobryggeriet brukes det større og dyrere oechslevekt fra Tyskland. Disse er da også justert og godkjent. Ett av dem går fra 10-20 °P (ca 1.040-1.080 OG), et annet går fra 0-10 °P (1.000-1.040 SG/FG) og et tredje er mindre nøyaktig og går hele veien fra 0-20 °P. Jeg tror det er sistnevnte som nå også brukes til 10-20 for den første glapp ut av hendene mine  ::)

Når man bruker dyrere oechselvekt med større nøyaktighet så kan det være lurt å kjøpe ett med innebygd termometer. Dette er spesielt interessant når du måler på kaldere øl (pils, eller øl som allerede er nedkjølt til lagringstemperatur).
 
Jeg har en oechselvekt spesielt for øl. Har mye lengre intervaller en vanlig oechslevekt,  og er derfor ganske nøyaktig (Relatively speaking).

Kjøpt på Europris på Midttun i Bergen for 59.50.-.  :godtoel:
 
Tilbake
Topp