Malt- og humlemengde

Hei. vi er relativt nylig kommet i gang med brygginga, og flere og flere ting faller på plass mens man holder på. Vi har så langt brukt ferdige oppskrifter, men nå er vi hypp på å lage våre egne.
Men, finnes det noen satte regler og formler på hvor mye humle og malt man trenger til en batch?

Vi ender som regel opp med en batch på tjue liter, og har stort sett rundt 6 kg malt. Men hvorfor er det sånn? :jaha:

Og hvor mange gram humle skal man bruke, er det kun å prøve seg frem. Vi ligger vel på rundt i underkant av hundre gram på batchene våre så langt, men igjen, hvorfor?

Kan vi bruke en kilo humle, og bare lage verdens mest humla øl for eksempel? (kødda, men det skjønte dere sikkert :klovn:)

Ditt øl, du gjør akkurat som i katta du vil med maltmengde og humlemengde. Nå aner ikke jeg hvilket oppset dere har, så hvorfor dere ender på 20l vet ikke jeg, og det at dere ender på ca 100g humle hver gang må nødvendigvis være fordi dere har oppi ca 100g humle hver gang :)

Det er vel ingen andre regler enn å bruke ferdige oppskrifter som referanse på mengdene. Derfra kan man eksperimentere med å bruke ulike malt- og humlesorter og ulike mengder.

Det er sikkert mange hoderegnere her inne som er uenig med meg, men jeg vil anbefale å laste ned en gratis programvare for å lage oppskrifter. Selv bruker jeg Brewmate.

Programmet er ikke veldig vanskelig å sette seg inn i og det er lett å komme igang. Start med å legge inn de oppskriftene dere allerede har brygget og justerer på meskeeffektivitet, utgjæringsgrad, vannmengder o.l. til Batchsize, OG, FG osv stemmer med deres resultater. Litt plundring i starten men ganske snart er du i gang med å lage egne oppskrifter.

Huff. .. høres ut som om jeg tjener penger på denne programvaren slik som jeg prøver å selge den inn :)

Lykke til!

Ørnegård skrev:
Huff. .. høres ut som om jeg tjener penger på denne programvaren slik som jeg prøver å selge den inn :)

Egentlig ikke.
Jeg hadde ikke våget meg på egne oppskrifter uten BeerSmith.

Noen av dere som vet om det fines noen enkle guider på hvordan man kan gå fram når man konstruer sin eggen oppskrift? Eller forsåvidt noen tips vis man vil forandre på en eksisterende, vis du på bryggedagen sitter med feil humle for eksempel og må tilpasse på sparket. Det jeg har gjort til nå er å ta en humle som jeg tror ligner og justert, så jeg får ca samme IBU, men vis noen vet om en generell innføring hadde det vert nyttig.

Det fines selvsagt bøker om temaet.
Et greit sted å begynne kan være Amazon.com (eller .co.uk)

Jeg har denne på nattbordet og leser litt i rykk og napp.

51F8BXXGDSL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg

Husk at bøker er mva. og tollfre uansett pris (så lenge du ikke blander noe annet inn i bestillingen)

Oppskriften, altså bl.a. mengde malt og humle vil vere bestemt av kva øl du vil lage. Sjekk øppskriftene på forumet for inspirasjon. Ellers likar eg boka Brewing classic styles som inneheld 80 prisvinnande oppskrifter med litt info om kvart øl, og kva ein bør tenke på under bryggingen av dei forskjellige typane.

Helt enig.
Jeg kunne heller ikke klart meg uten et bryggeprogram. Hjelp med oppskrifter er allerede nevnt. En annen fin funksjon, er at jeg alltid vet hvilke ingredienser jeg har på lager. Etter hvert brygg justeres inn det som er brukt, og vips er lageret justert.

Av litteratur vil jeg også anbefale bladet Brew Your Own. Her tar øllegenden Jamil Zainasheff hver måned for seg en øltype. Da går han dypt inn i hvordan den bør bygges opp, og kommer med noen gode oppskrifter man kan justere inn i sitt opplegg.
Nå tilbys det også elektronisk, så man kan få det rett på iPad, lesebrett eller laptop.

Tilbake
Topp