Malt og malt

Hei
Har vært i Polen og fikk kjøpt malt der. Prisen var i hvertfall grei med ca. 5 kr. kg inkl. moms for de fleste hovedtypene malt. Pils, Ale, Munick, hvete. Kjøpte mange ??? kg. Sååå kommer spørsmålet. Er det noen som har testet denne polske malten. Vet at malteriet er opprinnelig tysk, så dansk og nå polsk. Kornet ser virkelig fint ut, torader. Er søtt, som det tyske.
Skal sette noe pils i løpet av uken, så er det noen som har erfaringer med polsk malt hadde det vært fint. Bruker Seidel til bryggingen.
 
Vet om noen polakker i Bergen som importerer og brygger med malt fra det malteriet. Spesielt pilsnermalten fra DMG skal være av meget god kvalitet. Polakken betaler 50 PLN for 25kg sekker. (Ca 4(!) kr pr kg)
Noen som forresten vet hva store bryggerier i Norge betaler for malt? Tipper vi snakker ned i 2-3 kroner kiloet for de største bryggeriene.
Det er tydeligvis noen som tjener gode kroner når vi kjøper basemalt for 18kr kiloet...
 
Har de polakkene fortollet malten? Tviler på det. Så skal det jo fraktes og de som jobber i bryggeforretningene skal avlønnes i norske lønninger.

Tror ikke prisen på basemalten er så forferdelig alt tatt i betraktning. Jeg foretrekker at vi har noen som håndeter alt byråkratiet for meg slik at jeg kan konsentrere meg om det som er gøy, nemlig å brygge  :yes:
 
Hei
Du kan ta importere på to måter. Bedrift eller privat, Som bedrift må du søke mattilsynet om tillatelse og da påløper det ca. 1% i avvgift. samt mva. For de fleste av oss er ikke dette noe problem. Som privatperson gjør du følgende. Bestill malten hos møllen, be om at de ikke påfører malteten polsk moms på 19%.. Deretter setter du malten i bilen og kjører til en polsk speditør på grensen som utferdiger en utførselsdeklarasjon på varen. Hvis under totalsum på 6000 kroner, er dette for privat bru???????k. Blir jo noen liter dette og bagasjerommet må være stort. Ved ankomst norge betaler du norsk moms. Det er det.
Du kan også kjøre direkte norsk grense og betale norsk moms der.
Det hele er enkelt og nesten som å kjøpe erter i sverige. Det er overhode ikke noe byråkrati her. Ved små mengder kjører du bare over grensen.
for mitt vedkommende trakk møllen moms og jeg tok deretter med fakturaen til norge og skulle betalte norsk moms der. Da varen var under 6000 kr, ble det 0 kroner i moms. Har stor bil, så dette ble billige brygg. Ved finregning ble snittprisen på 6 forskjellige malt, kr. 4.90.
Tester for tiden følgende brygg på polsk malt.
Smakte på IPA ´n i går. Den ble virkelig bra. Weissbieren ble tappet på flaske i går kveld og smaken så langt var upåklagelig. Hadde hatt i litt carapils, samt noe havregryn til fylde. Er spent på om dette vil fungere og om smaken blir som testet i går. Blir det som forventet, så blir dette sommerens favoritt. Har også satt noen hundre liter pils til gutta i lauget og skal tappe dette til helgen. Har brukt humle og gjær kjøpt i polen til alt dette. Prisen på disse er ca. 1/2 pris i forhold til Norge. I fremtiden tror jeg jeg kjøper i Norge, da å plukke direkte i hyllene til Bryggeland er halve bryggingen. Kroneforskjellen pr. liter brygg betyr vel ikke så mye. Det er viktigere å ha norske forhandlere med god service. Norske bryggebutikker har (mye) bedre service enn de fleste utenlandske og varekunnskapen er også muligens bedre.
Kjøp av flyende gjær fungerte dårlig, da de fleste av posene var impotente som en evenukk.
 
Tilbake
Topp