Maltabsorbering av vann med mye hvete

Det er noe jeg ikke klarer å forstå.

Hver gang jeg brygger hvetemalt (55%) så får jeg mindre til kok enn det jeg får med mer byggmalt-grist. Veldig forskjell.

Det er jo lett å kompensere og justere, men er det noen som vet hva hvorfor?

Hvetemalt har jo ikke skall engang, så skulle tro det ville blitt omvendt?

Det er noe jeg ikke klarer å forstå.

Hver gang jeg brygger hvetemalt (55%) så får jeg mindre til kok enn det jeg får med mer byggmalt-grist. Veldig forskjell.

Det er jo lett å kompensere og justere, men er det noen som vet hva hvorfor?

Hvetemalt har jo ikke skall engang, så skulle tro det ville blitt omvendt?
Mangelen på skall gjør at vannet absorberes lettere og kjappere.

Merker også stor forskjell på hvor mye jeg får til kok. Har ikke pekt ut hva slags malt som stjeler mest vann, men la merke til at spesialmalt tok mye vann en gang den ble "steepet' for seg selv under mesking.

Aner ikke hvor stor del av vekta på byggmalt som er skall, men skallet absorberer kanskje ikke vann på samme måten som tørrstoffet forøvrig?

Jeg har tydligvis ikke testet grundig nok før jeg startet tråden.

Jeg får mindre til kok enn kalkulert når jeg bruker lite malt generelt. Hveteølene mine har jo sånn set lite malt i forhold til andre ø jeg brygger, men det virker altså ikke som at det er selve hveten som er synderen.

Brukte litt over 3 kg nå (litt mindre enn mine hefes), og det samme skjedde, når jeg ser i notatene mine s skjedde det samme sist jeg brygget dette ølet og.

Så. absorbering er ikke linjær ser det ut som. Noe jeg egentlig har antatt litt og siden jeg får for mye preboil volum på større øl, men det er jo bare hyggelig sånn sett ifht å få for lite, selv om det er kjedelig å bomme i det hele tatt..

Må altså legge inn enda en variabel for å få volum til å stemme.

Når jeg spar ut malten etter avtapping synes jeg ofte den er våtere jo lengre ned jeg kommer, kan jo være en forklaring.

Maks 1 Liter ca manko fra "standard" med kanskje 4.5-5kg til 2L pluss hvis jeg fyller meskekjelen helt.

Tilbake
Topp