maltekstrakt vs spraymalt

Hei

jeg er ny i faget og har prøvet meg på en ølsett fra Coopers. Har fått tips om å erstatte sukker med maltekstrakt (Moss maltekstrakt).
Har senere sett at det anbefales å bruke spray-malt. Er dette mye bedre ? Evt hvorfor? Hvor kan man kjøpe dette i butikk (bor i Moss).
Finnes dette billigere i Sverige ?
Er det andre råd noen kan gi, for å få et best mulig resultat av ett slikt sett!

Mvh Richard H
 
Jeg har brygget brukbart øl med Coopers. Den vanligste feilen jeg gjorde i starten var et jeg pisket inn en haug med luft når jeg håndterte ølet etter at det var ferdiggjæret. Det står jo ikke i bruksanvisningen at du ikke skal "plaske" det ned i flaskene. Dermed ble det oksydert.

Spraymalt og maltekstrakt er hipp som happ mener jeg, men med spraymalt bruker du samme mengden som det står i oppskriften med sukker, mens med maltekstrakt bruker du 1,3 ganger den mengden cirka. (maltekstrakt inneholder 20-25 % vann)

Maltekstrakt har iallfall noen større dagligvareforretninger, og apotek, men det blir dyrt. Den billigste løsningen jeg fant på dette var å kjøpe en stor kanne fra Petit. Det er billigere enn spraymalt, selv spraymalt fra sverige. Husk å koke dette isåfall også. Norbrygg har god metode for å gjøre bra øl med ølsett på sine hjemmesider.

Det beste ølet jeg brygget med ølsett fikk jeg en gang jeg brukte 2 bokser coopers (lyst øl) i oppskriften til 1 boks. Det blir som å tilsette 1 boks ekstra med  coopers i steden for 1 kg sukker. Disse ølsettene er jo veldig billige på Svinesund, og da sparer du masse porto og ekspedisjonsgebyrer :)

Hilsen Ola Bøen
Drammen
 
Tilbake
Topp