Finn Berger
Moderator
Men prøv med tørr malt, full spiker, og tørr malt mye lavere RPM.. Hvis det er forskjell på de to kverningene, så vil det bety at alt i mellom også gir en forskjell. Det er vel neppe slik at det plutselig over/under en terskel ikke ødelegger skallene.
For å utdype litt av det jeg selv fant ut:
Full spiker gjør at mer korn blir dratt ned mellom valsene. De større møllene, Sommer etc, kjører på en fast hastighet. Men der kan man justere spalteåpningen. Jo mindre spalteåpning jeg hadde, altså færre korn som slapp ned på valsene i et gitt tidsintervall, ga mindre mel. Jeg antar dette er fordi med mange korn på valsene samtidig, så kan to korn komme i klem, og da blir de moste, noe sånt. Færre korn samtidig vil legge seg langs med valsene slik at det bare er ett korn i bredden, noe sånt... Tror jeg da
Jeg har alltid prøvd å kjøre med så lav hastighet som mulig, og det er vel det jeg lurer på om det er noen vits i. Produsentene oppgir jo en kapasitet, altså tall for hvor mange kilo som kan kvernes i løpet av en viss tid, og jeg ville aldri finne på å kjøre på en sånn fart. Men om jeg går opp fra 60 rpm til 200 rpm?
Nå ser jeg ikke noe poeng i å unngå mjøl, kanskje tvert i mot. Jeg får ikke problemer med avrenninga uansett på systemet mitt. Men om jeg river opp skallene vesentlig mer, er det klart uheldig.