Maltknusing

Men prøv med tørr malt, full spiker, og tørr malt mye lavere RPM.. Hvis det er forskjell på de to kverningene, så vil det bety at alt i mellom også gir en forskjell. Det er vel neppe slik at det plutselig over/under en terskel ikke ødelegger skallene.

For å utdype litt av det jeg selv fant ut:

Full spiker gjør at mer korn blir dratt ned mellom valsene. De større møllene, Sommer etc, kjører på en fast hastighet. Men der kan man justere spalteåpningen. Jo mindre spalteåpning jeg hadde, altså færre korn som slapp ned på valsene i et gitt tidsintervall, ga mindre mel. Jeg antar dette er fordi med mange korn på valsene samtidig, så kan to korn komme i klem, og da blir de moste, noe sånt. Færre korn samtidig vil legge seg langs med valsene slik at det bare er ett korn i bredden, noe sånt... Tror jeg da

Jeg har alltid prøvd å kjøre med så lav hastighet som mulig, og det er vel det jeg lurer på om det er noen vits i. Produsentene oppgir jo en kapasitet, altså tall for hvor mange kilo som kan kvernes i løpet av en viss tid, og jeg ville aldri finne på å kjøre på en sånn fart. Men om jeg går opp fra 60 rpm til 200 rpm?

Nå ser jeg ikke noe poeng i å unngå mjøl, kanskje tvert i mot. Jeg får ikke problemer med avrenninga uansett på systemet mitt. Men om jeg river opp skallene vesentlig mer, er det klart uheldig.
 
Jeg har alltid prøvd å kjøre med så lav hastighet som mulig, og det er vel det jeg lurer på om det er noen vits i. Produsentene oppgir jo en kapasitet, altså tall for hvor mange kilo som kan kvernes i løpet av en viss tid, og jeg ville aldri finne på å kjøre på en sånn fart. Men om jeg går opp fra 60 rpm til 200 rpm?

Nå ser jeg ikke noe poeng i å unngå mjøl, kanskje tvert i mot. Jeg får ikke problemer med avrenninga uansett på systemet mitt. Men om jeg river opp skallene vesentlig mer, er det klart uheldig.
Du kjører ve BIAB-style. For de som sirkulerer er det litt viktig med mest mulig gjennomstrømning.
 
Du tapper vel til kok, eller? Jeg heiser opp et maltrør, da blir det ganske kompakt og treigt å renne av hvis det blir for mye veldig fine partikler i maltsenga.

Ja, jeg tømmer bare en vanlig kjele - på "gamlemåten". Og jeg brygger batch sparge, uten at jeg helt skjønner hvorfor det skulle hjelpe. Jeg brygger ikke større batcher enn 25 liter; kanskje det forklarer noe?

Jeg har ei mølle med tre valser, som jo skal være mer skånsom med skallene. Jeg veit ikke om det kan ha betydning?
 
Du kjører ve BIAB-style. For de som sirkulerer er det litt viktig med mest mulig gjennomstrømning.

Nei, ikke på annen måte enn at jeg bruker en meskepose fordi det er praktisk. Og jeg sirkulerer jo manuelt til slutt (vorlauf), uten at jeg har noen problemer med det.
 
Artikkelen lenker til en undersøkelse/eksperiment, men det er på det lukka lodo-nettstedet, som man må betale en hel del for å få tilgang til - hvilket jeg avgjort ikke gidder.

Det at du må betale for å være medlem stemmer ikke, det har blitt skrevet til deg før også.
 
Brygget i går, og i dag, og var begge gangene veldig nøye på å holde lavest mulig hastighet på drillen.

Mølla er stilt inn på 1,2 mm. Sirkulasjon går veldig fint, og skyllingen er ferdig på under 10 minutter.
Mesker over natten, samme utbytte som om jeg knuser malten finere.

Legger ved et bilde av malten. Sjekket, og selv om det ser ut til å være hele korn der, så er alle knekt.

Maltknus.jpg
 
Brygget i går, og i dag, og var begge gangene veldig nøye på å holde lavest mulig hastighet på drillen.

Mølla er stilt inn på 1,2 mm. Sirkulasjon går veldig fint, og skyllingen er ferdig på under 10 minutter.
Mesker over natten, samme utbytte som om jeg knuser malten finere.

Legger ved et bilde av malten. Sjekket, og selv om det ser ut til å være hele korn der, så er alle knekt.

Vis vedlegget 48055

Vakkert:).
 
15 kg byggmalt på 1.0 mm og 200 rpm, 1.25 kg røstet rug på 0.5 mm og 200 rpm. Hvis noen lurer på hva stuck mash er, ring meg med video samtale.

Auda.

Jeg brukte 400 gr rugmalt i ei oppskrift på 6,6 kilo, og det gikk fint. Og den rugen kjørte jeg altså i blender'n, så den blei til fint mjøl. Jeg har nok et annet forhold mellom bredde og høyde på mesken - det kan være ei forklaring-
 
Auda.

Jeg brukte 400 gr rugmalt i ei oppskrift på 6,6 kilo, og det gikk fint. Og den rugen kjørte jeg altså i blender'n, så den blei til fint mjøl. Jeg har nok et annet forhold mellom bredde og høyde på mesken - det kan være ei forklaring-
Er det nødvendig å kverne rug-maltet stå fint? Jeg ble inspirert av andre her til å prøve en Ginger Rye IPA, brukte 12% rugmalt, men kvernet bare alt på 0.9 mm. Den ble også brygget delvis short&shoddy med 45 min mesk, men jeg fikk likevel samme meskeeffektivitet som forrige brygg med samme OG.
 
Er det nødvendig å kverne rug-maltet stå fint? Jeg ble inspirert av andre her til å prøve en Ginger Rye IPA, brukte 12% rugmalt, men kvernet bare alt på 0.9 mm. Den ble også brygget delvis short&shoddy med 45 min mesk, men jeg fikk likevel samme meskeeffektivitet som forrige brygg med samme OG.

Havremalt har gått nokså hel gjennom 0,9 mm hos meg, og rugkorna er enda smalere. Jeg har ikke testa rug i kverna. Det er i grunnen det jeg kan si. Du ser jo om det er hele korn etter kverninga, og det forteller deg vel det du trenger å vite. Ser at noen kjører gristen to ganger, og det er mulig det hjelper. Men det må jo bli et støvehelvete.
 
Det at du må betale for å være medlem stemmer ikke, det har blitt skrevet til deg før også.
For å teste din teori testet jeg også å registrere meg, nå 2 uker etterpå fikk jeg følgende på epost som bekrefter det @Finn Berger sier. Mulig det var annerledes før, men det er i hvert fall slik nå. Synes for øvrig det er mistenkelig at det på nevnte patreon er "utsolgt" for kun forumtilgang for $1/mnd, så man på i tilfelle betale $3/mnd for neste nivå.

Thank you for your interest in The Modern Brewhouse forum! To be granted membership you will need to subscribe to the patreon, this helps us weed out spammers and scammers. This also allows for the most current and up to date information brought to you ad free. Thanks for your time and support!
 
For å teste din teori testet jeg også å registrere meg, nå 2 uker etterpå fikk jeg følgende på epost som bekrefter det @Finn Berger sier. Mulig det var annerledes før, men det er i hvert fall slik nå. Synes for øvrig det er mistenkelig at det på nevnte patreon er "utsolgt" for kun forumtilgang for $1/mnd, så man på i tilfelle betale $3/mnd for neste nivå.

Thank you for your interest in The Modern Brewhouse forum! To be granted membership you will need to subscribe to the patreon, this helps us weed out spammers and scammers. This also allows for the most current and up to date information brought to you ad free. Thanks for your time and support!

Akkurat, ja. Og jeg reagerte også på den der snedige graderinga. Så det var ikke aktuelt.
 
Tilbake
Topp