Maltlager... hva bør jeg ha?

Jeg forstår godt at du har et maltlager Finn, men selv om jeg hadde bod langt unna hadde jeg nok heller brukt posten et par ganger i måneden.
Jeg brygger jo mye forskjellig og små batcher, men for folk som brygger mye det samme skjønner jeg at det er like greit å ha et lite lager
Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal ha ørten forskjellige sorter hvis man F.eks uansett bare ender opp med å brygge en Pale Ale eller pils en gang i måneden
 
Sist redigert:
Jeg forstår godt at du har et maltlager Finn, men selv om jeg hadde bod langt unna hadde jeg nok heller brukt posten et par ganger i måneden.
Jeg brygger jo mye forskjellig og små batcher, men for folk som brygger mye det samme skjønner jeg at det er like greit å ha et lite lager
Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal ha ørten forskjellige sorter hvis man F.eks uansett bare ender opp med å brygge en Pale Ale eller pils en gang i måneden

Da ville det sjølsagt være helt meningsløst.

Jeg mener jo ikke at man "bør" ha kvern og maltlager. Men det har noen fordeler, og så får folk finne ut om de er i en sånn situasjon og har sånne behov at det gir mening å skaffe seg de fordelene.
 
En liten kommentar til maltageret mitt: Det er 4 kilo carapils der. Handla inn før jeg skjønte at det er et helt meningsløst malt: det gjør ikke det det påstås at det skal gjøre.
 
En liten kommentar til maltageret mitt: Det er 4 kilo carapils der. Handla inn før jeg skjønte at det er et helt meningsløst malt: det gjør ikke det det påstås at det skal gjøre.
Jeg har brygget med ca 40% carapils, eller "den andre", husker ikke, fikk helt fin OG og AA.

Har nevnt dette til deg før. Prøv å hiv den i til slutt ved et høyt meskesteg, slik av enzymene ikke helt får tak i den.
 
Jeg har brygget med ca 40% carapils, eller "den andre", husker ikke, fikk helt fin OG og AA.

Har nevnt dette til deg før. Prøv å hiv den i til slutt ved et høyt meskesteg, slik av enzymene ikke helt får tak i den.

Da får jeg jo bare en høy prosent dekstriner i vørteren - og hva skal jeg med det? Kankje kjekt hvis du brygger surøl?

Men jeg kan sikkert bruke det til noe. Startervørter, kanskje. Det har vel ingen særlig funksjon i øl; skal være ganske smakløst?
 
Tenker å nytte meg litt av 45% salget hos Petit da en kompis som kjører transport reiser forbi der. Er blant anna tom for Maris Otter, tenkte å kjøpe 10 sekker så har jeg ei stund. Men de er tom for Muntons, har bare Castle sin Maris Otter. Spørsmålet lyder som følger; Maris Otter være fra et engelsk malteri?
 
Tiden er kommet for å starte å kverne selv. Har til nå kjøp ferdig eller levert oppskrifter til brygging.no og brygget det. Menn etter å ha fått flere brygg med mye finstoff som har tatt død på en brygger og svidd elektronikken i en annen to ganger så føler jeg att nå er tiden kommet for å ta ting i egne hender. ( Ja vet, da er det ikke noen andre å skylde på... men la gå)
Hva har dere som standard lager av malt? jeg brygger i hytt og gjevær... men drikker mest pils og stout.
Mitt nyttårsforsett var å sette meg inn i og prøve å forstå begrepet lagring... skjønner det ikke men har fått meg lager, 400 liter til nå og øker... er redd jeg må få meg flere dårlige venner, ellers går jeg konk på flaske kjøp
Redd du har fått en infeksjon kalt bryggus engasjemangus du får ta en pust i bakken og konsumere litt også. Det er nok ulikt hva folk har på lager utfra hva de brygger. Sjekk hva du har brygget de siste 10-20 batchene så har du nok en viss peiling.
 
Redd du har fått en infeksjon kalt bryggus engasjemangus du får ta en pust i bakken og konsumere litt også. Det er nok ulikt hva folk har på lager utfra hva de brygger. Sjekk hva du har brygget de siste 10-20 batchene så har du nok en viss peiling.
Innlegget du kommenterer er fra 2017:). Chiefen har ikke vært aktiv her på lenge nå.
 
Tenker å nytte meg litt av 45% salget hos Petit da en kompis som kjører transport reiser forbi der. Er blant anna tom for Maris Otter, tenkte å kjøpe 10 sekker så har jeg ei stund. Men de er tom for Muntons, har bare Castle sin Maris Otter. Spørsmålet lyder som følger; Maris Otter være fra et engelsk malteri?
Trur jeg ville sjekka - om mulig - hvor mo'n er dyrka. Jeg mener å ha hørt at "terroir"/klima kan spille en rolle? Er den engelsk, hadde jeg ikke hatt betenkeligheter.
 
Jeg hørte på en brülosophypodcast (#183) her om dagen. Temaet var basismalt i tysk pils, og de kom fram til at man like gjerne kunne bruke pale malt.

Om det stemmer, kan man jo forenkle maltlageret ved å velge å ha enten bare pils eller bare pale.
 
Tilbake
Topp