Maltlager... hva bør jeg ha?

Da jeg kvernet selv brukte jeg egentlig bare en "vanlig" vekt, og målte opp med 3L målebeger. Det letteste under måling er jo en pakkevekt, men de koster jo fort noen lapper.
Som en sånn kjøkkenvekt? Har ett par av de... rimelig ustabile greier.. går sikkert greit på hele kilo.. sliter med calsiumclorid/sulfat og humle... har lyst på noe somn funker til alt. Fra 1 gramm til 10-15 kg. får høre med kinamannen min .. og der ryker bursdagspresangene til barna neste 2-3 år og... men de har nok forståelse for detta... liker jeg å tro
 
Som en sånn kjøkkenvekt? Har ett par av de... rimelig ustabile greier.. går sikkert greit på hele kilo.. sliter med calsiumclorid/sulfat og humle... har lyst på noe somn funker til alt. Fra 1 gramm til 10-15 kg. får høre med kinamannen min .. og der ryker bursdagspresangene til barna neste 2-3 år og... men de har nok forståelse for detta... liker jeg å tro

Ja tror det var en slags kjøkkenvekt, men hadde gjort research på den før jeg kjøpte så den var faktisk ganske stabil selv om man lesset på flere kilo. Den gikk bokstavelig talt i vasken fylt med vann en gang så den døde for lenge siden.

Nei dropp tanken om å ha kun en vekt til alt. Det blir way mye dyrere enn å ha forskjellige vekter, hvis du vil ha nøyaktighet hele veien.

Ha en smykkevekt/klokke/diamant fra kina til vannjusteringer, og en vekt til både humle og malt, eller så går du for en justeringsvekt, en humlevekt, og evt en gammel analog greie til maltet. Jeg bruker en analog vekt fra 70/80 tallet til spraymalt for startere, den virker fantastisk den dag idag. Men da veier jeg bare opp noen hundre gram i slengen. Men ikke noe stress med flere kilo.
 
For det første så har jeg ikke golf, jeg har en Fiat doblo... og en BMW vil ha en vekt som er mer i famile med BMW'en en Fiaten.. nå har jeg en 2-3 fiat vekter (alle var best i test.. biltema, coop og tror det var clash... helt ubrukelig under 20 gram alle sammen)
 
Nå handler jeg ikke så ofte ny bil men Golf er vel dyrere enn noe slikt
http://www.ebay.com/itm/Kitchenware...-Fluid-/222300698018?var=&hash=item33c22775a2

Kjøper du en slik jallavekt (som merkelig nok har fungert ganske lenge) så kan du legge resten i Golfen:)
Til vannjustering er den nok for unøyaktig. Fra 0,1g og oppover bør du vel ha da.
oki.. så du mener den er grei til malt... prisen var jo oki.. type Fiat.. (kjøpte den for 6 hansa mot att jeg fikk igjen panten.. den har jeg forsatt ikke fått igjen.. vurderer å heve kjøpet... er en 2006 model da)
 
Hvis du vil ha en presis vekt til vannjustering ville jeg sett på en kruttvekt. Analoge kruttvekter går for en slikk og ingenting på finn. Digitale er dyrere. Men når du veit at et halvt grain feil betyr forskjellen på presisjon og uførepensjon kan du regne med at vekta duger for å måle opp gips til brygginga.
 
Hvis du vil ha en presis vekt til vannjustering ville jeg sett på en kruttvekt. Analoge kruttvekter går for en slikk og ingenting på finn. Digitale er dyrere. Men når du veit at et halvt grain feil betyr forskjellen på presisjon og uførepensjon kan du regne med at vekta duger for å måle opp gips til brygginga.
aaah.. broderen har kjelleren full i sånt laddeutstyr... skal ikke se bort fra att han har noe sånt.. er ikke mye som kan måle seg med en frokoststout og litt svartkrutt på morran
 
Men det med vekt som en nevnte... er det noen som er brukande som koster mindre en ny golf? På jobb har vi noen flotte labbvekter, det koster jo 10 tals tusen (og er redd noen stusser litt om en plutselig mangler)

Biltema. Har kontrollert den mot lodd til ei apotekervekt. Har øvre begrensning på 5 kg, men jeg har ikke behov for mer. Bruker - som @Miguel - et trelitersmål.
 
Vekt : kjøkken vekt fra ClasO - tar 10kg. Men nuller seg irriterende for ut. Brev-vekt til 200 lappen fra e-bay til humle og salter, de er jo mer en nøyaktige nok til dette bruket. Malten oppbevares selvsagt i potetbingen i matkjelleren....
 
Veldig bra. Men legg til noe lettere røstet, f.eks biscuit, amber og brown, også. Av mørkt krystallmalt ser jeg det går mye av Dark Crystal 275 EBC. De som er mørkere bruker jeg nesten aldri. Og så trengs det vel noe lysere krystallmalt enn 120EBC? Pale 70EBC? OG 30?

søren - det er jo umulig å stoppe:(

Du trenger noe skalløst mørkt, i alle fall. Carafa special III er bra.

Har 2 kilo Carafa III (kjøpt på impuls i Danmark for mange år siden), har nesten ikke brukt noe av det. Jeg har igrunn sluttet å bruke lysere crystal malter også. Men jeg er enig at biscuit kanskje burde hatt en plass i potebingen. Jeg bruker langt færre malt typer nå enn i starten av bryggekarrieren, da skulle alt testes ut..., sånn er det ikke lengre.
 
Pils og pale kjøpes i sekk.
Carahell og Caramünich II kjøpes 2 kg i slengen.
Dette er nok til å brygge det meste av det jeg brygger for tiden.
Brukte alltid å ha Münchener liggende men har ikke savnet det i det siste.
Har også ca 1 kg hver av Carafa Special II og III. De blir liggende litt, fikk ikke brygget juleøl i år heller..
Neste gang det skal brygges stout kjøpes 1 til 2 kg hver av røstet og flaket bygg. Holder til 2-3-4 batcher litt ettersom.

Har nettop kastet alle småslanter av spesialmalt som jeg ikke husket hvor gamle de var.

En digital kjøkkenvekt til 5 kg til ca 300 kr. Den er riktig bra og er nøyaktig til +/- 2 gram. God nok til humle også. Og så trenger jeg også ei anstendig vekt på kjøkkenet.
Ei digital kruttvekt i 100-kronersklassen fra ebay til salter
 
min Biltema vekt er stortsett ubrukelig under 20g... best i test my ass

Er det denne: http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Husholdningsvekt-2000034871/

Jeg har to stykker; den ene står i maltbua og brukes ikke til noe annet. Som sagt; jeg har testa dem med gramlodd fra ei apotekervekt, så jeg kjenner meg rimelig trygg når jeg veier opp humle. Kan du rett og slett ha hatt veldig uflaks?

Til vannjustering bruker jeg bare måleskjeer; bekymrer meg lite om gramnøyaktighet der.
 
Har 2 kilo Carafa III (kjøpt på impuls i Danmark for mange år siden), har nesten ikke brukt noe av det. Jeg har igrunn sluttet å bruke lysere crystal malter også. Men jeg er enig at biscuit kanskje burde hatt en plass i potebingen. Jeg bruker langt færre malt typer nå enn i starten av bryggekarrieren, da skulle alt testes ut..., sånn er det ikke lengre.

Hvor mange malttyper du "trenger" kommer vel for det første litt an på hvor mange ulike ølstiler du brygger, og for det andre på om du brygger andre oppskrifter enn dine egne.

Jeg har nok meningsløst mye malt, og jeg ser jo at det er noen typer jeg bruker sjelden/nesten aldri/aldri, og så er det andre som stadig havner på innkjøpslista. Noe av det som ligger på hyllene mine, kunne jeg antakelig like gjerne hive. Det er sånt som er kjøpt til en bestemt oppskrift eller i et anfall av "kjekt å ha". Noe er "dubletter" - samme malt fra ulike malterier - og det hører hjemme på et nivå der jeg ikke er. Det er sikkert forskjeller, men ... .

Bruker nesten aldri: Carapils, Aromatic, Melanoidinmalt, Red X, Røykmalt, Acidulated malt, Peated malt, valset mais, torrefied hvete, Red Crystal 400, Caraaroma 400, Ekstra Special malt, Special X, havremalt, rugmalt (som noen elsker, jeg liker det ikke)

I tillegg kommer diverse krystallmalt som jeg antakelig godt kunne brukt mer, men jeg har nå engang landet på Caramalt 30, Pale crystal 70, Crystal 120 og Dark Crystal 275 som de jeg baserer meg på. Men så er det de gangene jeg finner en oppskrift som krever noe som ligger et sted i mellom, da ... :p.

Burde kanskje bruke mer: Coffee malt 250 og 500 fra Castle. Special B. De er en uutnyttet ressurs på hyllene mine.

Men generelt om spesialmalt: Jeg mener det er fornuftig å sørge for å ha dekket hele spektret fra lyst til mørkt av både krystallmalt og røstet malt. Å fylle alle plassene i spektret er sikkert ikke nødvendig. Av "adjuncts" trenger du vel egentlig bare flaket bygg (havregryn har du gjerne i kjøkkenskapet)

Basismalt: Maris Otter, pale malt (?), pils, vienna, hvete, lyst og mørkt münchner
 
Greit å ha litt lager om bryggelysta melder seg.Spesialmalt på spann fra nordik pack.
 

Vedlegg

  • 62DB5EB5-A2B7-423B-8F7E-7A743E3B5693.jpeg
    62DB5EB5-A2B7-423B-8F7E-7A743E3B5693.jpeg
    154,1 KB · Sett: 110
  • B94006F2-1B6C-4C37-8429-231C052B1064.jpeg
    B94006F2-1B6C-4C37-8429-231C052B1064.jpeg
    280,6 KB · Sett: 106
bryggelysta er der jo altid... trodde det var malt som skulle bringe meg rett ut i personlig konkurs... er redd det blir flasker og fat.. det er da faen ikke mulig å vinne i dette livet wat so ever....
 
Tilbake
Topp