1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Maltlager... hva bør jeg ha?

En tråd i 'Råvarer' startet av Chiefen, 4 Okt 2017.

1. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg forstår godt at du har et maltlager Finn, men selv om jeg hadde bod langt unna hadde jeg nok heller brukt posten et par ganger i måneden.
    Jeg brygger jo mye forskjellig og små batcher, men for folk som brygger mye det samme skjønner jeg at det er like greit å ha et lite lager
    Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal ha ørten forskjellige sorter hvis man F.eks uansett bare ender opp med å brygge en Pale Ale eller pils en gang i måneden

#61 loebrygg, 29 Jul 2020
    Sist redigert: 29 Jul 2020
    Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Da ville det sjølsagt være helt meningsløst.

Jeg mener jo ikke at man "bør" ha kvern og maltlager. Men det har noen fordeler, og så får folk finne ut om de er i en sånn situasjon og har sånne behov at det gir mening å skaffe seg de fordelene.

Brede og loebrygg liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

En liten kommentar til maltageret mitt: Det er 4 kilo carapils der. Handla inn før jeg skjønte at det er et helt meningsløst malt: det gjør ikke det det påstås at det skal gjøre.

Miguel liker dette.
  4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har brygget med ca 40% carapils, eller "den andre", husker ikke, fikk helt fin OG og AA.

Har nevnt dette til deg før. Prøv å hiv den i til slutt ved et høyt meskesteg, slik av enzymene ikke helt får tak i den.

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Da får jeg jo bare en høy prosent dekstriner i vørteren - og hva skal jeg med det? Kankje kjekt hvis du brygger surøl?

Men jeg kan sikkert bruke det til noe. Startervørter, kanskje. Det har vel ingen særlig funksjon i øl; skal være ganske smakløst?

Del denne siden