Maltmølle,hvilken bør vi kjøpe?

Vet egentlig ikke så mye om poenget.. men første gjennomgang er fast.  Kan ikke stilles. Andre gjennomgang er stillbar. Vil tro at det blir noe gjevnere siden de stillbare valsene blir tilført ensartet størrelse på forknust malt...? Men om det betyr noe, si det...

--
 
magne1972 skrev:
Hva er fordelen med 3 valser?
Den er tyngere å dra, men knuser den jevnere en en med 2 valser?
Aldri skjønt poenget med 3 valser.....

Fordelen er at det ser bra ut på CVen ellers fungerere den helt flott, men det var etter at jeg oppdget at maskinen kunne settes i førstegiret og dermed startes med full hopper, malten ser helt flott knust ut, det gjorde den ikke med coronaen, men utbyttet er det samme, w.t.f.
:)
 
[/quote]

Jeg handla min rett fra crankandstein. Kom på 168 dollar inkl frakt. Jeg maler rundt 10kg, og det tar ikke lang tid syns jeg selv om den går på under o/min. Lager du en stor hopper så er det jo bare å sette den igang og pusle med noe annet de min det tar.

Her et et bilde av min, som skulle hatt en mye større hopper...


[/quote]
Takk for svar :biersmile:
 
Ole Mørkved skrev:
magne1972 skrev:
Hva er fordelen med 3 valser?
Den er tyngere å dra, men knuser den jevnere en en med 2 valser?
Aldri skjønt poenget med 3 valser.....

Her er noen gode grunner;

-den er tyngre å flytte på
-når den låser seg, blir det virkelig bråstopp, og det er mye lettere å bøye akslingen som drillen sitter på da
-koster mer å sende i posten

Trenger du flere gode grunner, bare rop ut!

Du glemte at den har tendenser til å spinne hvis du fyller for mye opp, og at den er vanskeligere å stille inn skikkelig enn en med to valser.
Utenom det er den helt topp. :brygging:
 
Jeg kjører Monster MM3 2,0 kjøpt på Bryggselv.no. Svært fornøyd kverner utrolig jevt å latterlig raskt.
Det jeg merket mest til var bedre sirkulasjon iiåmed at husken på malten var mye helere med 3 ruller. Men tung drevet så en trenger en drill med saft!!
 
Kittelsen skrev:
Jeg kjører Monster MM3 2,0 kjøpt på Bryggselv.no. Svært fornøyd kverner utrolig jevt å latterlig raskt.
Det jeg merket mest til var bedre sirkulasjon iiåmed at husken på malten var mye helere med 3 ruller. Men tung drevet så en trenger en drill med saft!!
Ser det er mange som mener disse møllene har en del problemer og er dyre i innkjøp.hmm betale mye for problem :attevar:
 
Har aldri hatt noen som helst problemer med min MM3 (og synes ikke den er videre vanskelig å stille inn), men jeg hadde ikke problemer med Crankanstein A2 heller... Men jeg ser at skallene er noe mer intakte med MM3, uten at det har spilt inn på meskingen eller ølkvaliteten. Den viktigste grunnen til at jeg byttet var at jeg fikk et knakende godt tilbud på MM3 og kunne selge A2-en til en kompis.
 
Bernts skrev:
Du glemte at den har tendenser til å spinne hvis du fyller for mye opp, og at den er vanskeligere å stille inn skikkelig enn en med to valser.
Utenom det er den helt topp. :brygging:

Forsøk å dytte den valsen som akslingen ikke sitter på litt den ene eller andre veien, bruker å hjelpe hos meg.
 
Hadde jeg vært steinrik, noe jeg ikke er fordi norsk tipping overser meg :)
Hadde jeg kjøpt meg en med rustfrie valser.
Holder lengere, og tåler rengjøring med væske :)
Jeg bruker en malerkost, og børster valsene rene etter hver gang. Aldri hatt problemer med spinn av valse, men bråstopp flere ganger med tomas fawsett malt. Fordi det er ca. en neve strøgrus i hver sekk :)
 
Ole Mørkved skrev:
Bernts skrev:
Du glemte at den har tendenser til å spinne hvis du fyller for mye opp, og at den er vanskeligere å stille inn skikkelig enn en med to valser.
Utenom det er den helt topp. :brygging:

Forsøk å dytte den valsen som akslingen ikke sitter på litt den ene eller andre veien, bruker å hjelpe hos meg.

Takk det skal jeg prøve neste gang.

Jeg må også legge til at selv om den lugger litt så er jeg utrolig godt fornøyd med møllen.
 
Me har MM2 i lag med mørtelrørar frå Biltema. Ein draum å køyra malten gjennom. Lett å stilla inn, enkelt reinhald og lett å montera fast i benken.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2
 
magne1972 skrev:
Hadde jeg vært steinrik, noe jeg ikke er fordi norsk tipping overser meg :)
Hadde jeg kjøpt meg en med rustfrie valser.
Holder lengere, og tåler rengjøring med væske :)
Jeg bruker en malerkost, og børster valsene rene etter hver gang. Aldri hatt problemer med spinn av valse, men bråstopp flere ganger med tomas fawsett malt. Fordi det er ca. en neve strøgrus i hver sekk :)

Jeg har rustfrie valser, men så er jeg jo passe søkkrik på de 90'000,- jeg får av lånekassen til å leve på i året ;D

Merk dere malerkosttrikset, det er genialt! Lærte det av Lars for noen år siden og brukt hver gang siden!
 
Bjarte H skrev:
Jeg har rustfrie valser, men så er jeg jo passe søkkrik på de 90'000,- jeg får av lånekassen til å leve på i året ;D

Haha. Hadde man bare FÅTT de pengene...:)
 
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg har rustfrie valser, men så er jeg jo passe søkkrik på de 90'000,- jeg får av lånekassen til å leve på i året ;D

Haha. Hadde man bare FÅTT de pengene...:)

Ja hadde man FÅTT mer enn halvparten av pengene, så hadde det kanskje blitt 3 valser i stedet for to ;)
 
Tilbake
Topp