Maltmølle,hvilken bør vi kjøpe?

Til nå har vi lånt corona maltmølle og nå ønsker vi å kjøpe ny med bedre kapasitet og som maler mer riktig.
Ser på eldre poster at det har vært en del diskusjon om flere gode merker og ser det ble kjøpt en del møller dengang. Er det noen som har gode meninger/erfaring om sine møller?

Vi er to kamerater som brygger 2x25 liter ferdig brygg om gangen og trenger ei maltmølle som fyller vårt behov,trenger egentlige ikke noe som er fancy eller overdrevet utstyr,vi synes det er et poeng å holde utgifter nede,men vil samtidig ha kvalitet.
Er det noen som har gode tips og råd om merke, priser,butikker og netthandel.

Mange takk for svar.
Petter og Frode
 
Mest brukt/kjente merker er crankandstein og monstermill.
Begge er bra, og rimeligeste modellene fungerer utmerket :)
Min crankandstein 2A tror jeg den heter, koster ca. 1000,- og har knust mange sekker uten tegn til slitasje.
 
Har en Barley Crusher jeg er greit fornøyd med, men får inntrykk av at Monster Mill er litt mer solid bygget.
 
Jeg har også en Crankandstein 2A og er godt fornøyd. Bygget "hopper" av tre, og driver den med en makita oppladbar drill. Fungerer bra.
 
Thorvald skrev:
Jeg har også en Crankandstein 2A og er godt fornøyd. Bygget "hopper" av tre, og driver den med en makita oppladbar drill. Fungerer bra.

Drillen en velger er et poeng. Jeg ser liten vits i å velge den dyreste og flotteste møllen, for så å drive den med en drill med kun en hastighet.
 
StoreMy skrev:
Thorvald skrev:
Jeg har også en Crankandstein 2A og er godt fornøyd. Bygget "hopper" av tre, og driver den med en makita oppladbar drill. Fungerer bra.

Drillen en velger er et poeng. Jeg ser liten vits i å velge den dyreste og flotteste møllen, for så å drive den med en drill med kun en hastighet.

Enig, men drill får du til 500 lappen hos de 3 store.
 
Jeg kjøpte en Barley Crusher, som jeg og brodern har brukt i 2-3 år. Den fungerte ypperlig gjennom de første sekkene med malt, men har begynt å trøble i det siste. I begynnelsen kunne den kjøres med en kraftig boremaskin, men etter hvert måtte jeg bruke en mindre kraftig batteridrill. Kvernen "glipper" taket når hastigheten blir for stor og må reverseres for å få tak. Den er innstilt på 1 mm, så jeg lurer på om valsene er slitt. Noen som har tilsvarende problem med samme type eller andre merker?
 
0-300 rpm er fin fart på kverningen. Nettdrill blir det stort sett for stor fart og for lite dreiemoment med.
 
Jeg investerte i en Hitachi DS18DCL og er veldig fornøyd. Kverna ei 30-liters gjæringsbøtte med pale malt uten problemer. Og da var batteriet på langt nær tomt. Her er info på hastighet på low: No Load Speed: Low 0 - 450/min. Så regner med dette blir innafor anbefalt når en får litt motstand fra malten.

Bruker forøvrig Corona maltmølle, den funker greit. Brygger BIAB, så jeg kverner ganske groft.

Kjekt med drill, kan brukes til så mye annet også.
 
Ole Bråten skrev:
Jeg investerte i en Hitachi DS18DCL og er veldig fornøyd. Kverna ei 30-liters gjæringsbøtte med pale malt uten problemer. Og da var batteriet på langt nær tomt. Her er info på hastighet på low: No Load Speed: Low 0 - 450/min. Så regner med dette blir innafor anbefalt når en får litt motstand fra malten.

Bruker forøvrig Corona maltmølle, den funker greit. Brygger BIAB, så jeg kverner ganske groft.

Kjekt med drill, kan brukes til så mye annet også.

+1

Jeg gikk også for en kvalitetsdrill med høyt dreiemoment. Har brukt den et par hundre timer siden og den har aldri skuffet!
 
Brynsj skrev:
... Kvernen "glipper" taket når hastigheten blir for stor og må reverseres for å få tak. Den er innstilt på 1 mm, så jeg lurer på om valsene er slitt. Noen som har tilsvarende problem med samme type eller andre merker?

Jepp. Har hatt akkurat samme problemet med en lånt Crankenstein med 2 valser (usikker på modellbetegnelsen). Den gamle Hitachi-drillen jeg brukte var vrien å holde på lavt turtall og når det ble høyt så kunne den ene valsen begyne å spinne uavhengig av den andre. Etter et par omdreininger i revers så var den igang igjen, inntil turtallet blei for høyt. Men det virket ikke som om det hadde noe å si for kverningsgraden; aldri for mye mel...
(Nå har jeg egen kvern og gjør det for hånd; med kun 6-7 kg malt så er det nesten mindre stress enn å rigge opp drillen.)
 
Hei igjen  :biersmile:
Har nesten bestemt  meg for en crankandstein 2A,men er ennå litt usikker på om vi burde gå for noe større????
Vi maler nå med en corona og det går forseint,men fungere jo helt topp.
Maler ca.12-14 kg omgangen,men vi har bare lånt mølla og vil nå kjøpe en så vi kan mølle når vi vil.
Er det noen der ute som har tips/forslag om hvor vi kan handle(butikk/nett) :jaha:

Venter i spenning på svar skål
 
Jeg hadde og en corona (den gikk til en nyn brygger for nothing) som sørget for 90% utbytte, men jeg fikk med en kompis og kjøpte en rustfri 3 valsa monstermill på tilbud fra bryggselv, 1500,- perpers, fordelen er kunn at den knuser fortere men angrer ikke alikevel.
 
Jærbrygg skrev:
Hei igjen  :biersmile:
Har nesten bestemt  meg for en crankandstein 2A,men er ennå litt usikker på om vi burde gå for noe større????
Vi maler nå med en corona og det går forseint,men fungere jo helt topp.
Maler ca.12-14 kg omgangen,men vi har bare lånt mølla og vil nå kjøpe en så vi kan mølle når vi vil.
Er det noen der ute som har tips/forslag om hvor vi kan handle(butikk/nett) :jaha:

Venter i spenning på svar skål

Jeg handla min rett fra crankandstein. Kom på 168 dollar inkl frakt. Jeg maler rundt 10kg, og det tar ikke lang tid syns jeg selv om den går på under o/min. Lager du en stor hopper så er det jo bare å sette den igang og pusle med noe annet de min det tar.

Her et et bilde av min, som skulle hatt en mye større hopper...
 

Vedlegg

  • 2013-09-24 14.22.05.jpg
    2013-09-24 14.22.05.jpg
    376,1 KB · Sett: 588
MM2 som jeg kjører med en batteridrill med to hastigheter. Kjører den på laveste gir og ca halv fart.  Har ingen grunn til å klage på den. 
 
Hva er fordelen med 3 valser?
Den er tyngere å dra, men knuser den jevnere en en med 2 valser?
Aldri skjønt poenget med 3 valser.....
 
magne1972 skrev:
Hva er fordelen med 3 valser?
Den er tyngere å dra, men knuser den jevnere en en med 2 valser?
Aldri skjønt poenget med 3 valser.....

Her er noen gode grunner;

-den er tyngre å flytte på
-når den låser seg, blir det virkelig bråstopp, og det er mye lettere å bøye akslingen som drillen sitter på da
-koster mer å sende i posten

Trenger du flere gode grunner, bare rop ut!
 
Tilbake
Topp