Maltmølle innstilling

Hjelp

Har kjøpt meg en maltmølle fra Bryggselv og skal i dag kverne for første gang. Meeeen....jeg forstår jo ikke hvordan man stiller den inn? Det er et hjul på hver side med tre avlesninger 0,1. 0,05 og 0,025.
Noen som kan hjelpe meg? Skal ha den på BIAB innstilling.

Du må kjøpe deg en bladsøker og bruke denne når du stiller inn. Men prøv med fabrikkinnstillingen først. Denne passer godt for de fleste.

Du må kjøpe deg en bladsøker og bruke denne når du stiller inn. Men prøv med fabrikkinnstillingen først. Denne passer godt for de fleste.
Ooops..... Jeg har jo vridd masse på den allerede. Så fabrikkinnstillingene er bare et fjernt minne.

Er den trinnløs, ville jeg satt den litt lavere enn 1,27. Ellers funker 1,27 helt fint, men hvete og rug bør ned på 1.0 mm.

Det er vel den som BS selger komplett? Da stemmer det i alle fall med 1,27 : "Kan stilles fra 0,635 mm til 2,54 mm åpning mellom valsene."

Jeg kverner stort sett alt på 1.25mm

Da mener jeg at du får litt dårlig utbytte av hvetemalten. Det er i alle fall min erfaring når jeg har brygget weissbier. Det hjalp helt klart å gå ned til 1.0. Jeg vil tro at det påvirker balansen i ølet, også?

Da mener jeg at du får litt dårlig utbytte av hvetemalten. Det er i alle fall min erfaring når jeg har brygget weissbier. Det hjalp helt klart å gå ned til 1.0. Jeg vil tro at det påvirker balansen i ølet, også?
Sikkert et poeng der, men jeg har bare en weissbier bak meg og den fikk jeg butikken til å knuse for meg.

Får tro de gjorde det skikkelig:).

Du vil jo ikke merke så mye i annet øl, der du ikke har så stor andel hvete.Men da jeg brukte 60% hvete, ble det temmelig tydelig.

Tilbake
Topp