Maltmølle mater ikke

Jeg har en MonsterMill 2, rustfri som står innstilt på 0,9mm.
I det siste har den ikke villet mate, den bare spinner uten å gjøre noe, etter å tømme trakten helt og så mate med bare litt så begynner den igjen.
Ganske irriterende egentlig, jeg har sett i noen tråder at det er flere som bruker 0,9.
Forslag til hva som er galt?
 
Jeg har en MonsterMill 2, rustfri som står innstilt på 0,9mm.
I det siste har den ikke villet mate, den bare spinner uten å gjøre noe, etter å tømme trakten helt og så mate med bare litt så begynner den igjen.
Ganske irriterende egentlig, jeg har sett i noen tråder at det er flere som bruker 0,9.
Forslag til hva som er galt?
Jeg sleit med det samme med min mm3, og den blei verre med åra. Jeg hadde den stilt inn på 0,9, og blei kraftig irritert etter hvert. Men den var ganske godt brukt; det hadde gått noe tonn malt gjennom den, og det var nok et tegn på slitasje.

Du kan prøve å reingjøre valsene. Børt godt av dem med en stiv børste før bruk. (Litt vrient å få til; jeg brukte en tannbørste.) Et annet trikk er å kjøre mølla litt i revers, og så prøve på nytt. Det funka som regel etter noen forsøk.

Men nå kjører jeg Rollers Crusher:).

Du må jo ikke male så tynt, heller. Går du opp til 1,1 funker det kanskje bedre? Og så kan du prøve å kjøre maltet gjennom to ganger.
 
Jeg sleit med det samme med min mm3, og den blei verre med åra. Jeg hadde den stilt inn på 0,9, og blei kraftig irritert etter hvert. Men den var ganske godt brukt; det hadde gått noe tonn malt gjennom den, og det var nok et tegn på slitasje.

Du kan prøve å reingjøre valsene. Børt godt av dem med en stiv børste før bruk. (Litt vrient å få til; jeg brukte en tannbørste.) Et annet trikk er å kjøre mølla litt i revers, og så prøve på nytt. Det funka som regel etter noen forsøk.

Men nå kjører jeg Rollers Crusher:).

Du må jo ikke male så tynt, heller. Går du opp til 1,1 funker det kanskje bedre? Og så kan du prøve å kjøre maltet gjennom to ganger.

Ja skal vi resonere litt starter vi med å overdrive, si at kjernene er 7 mm., da vil de aldri komme ned i en glipe på 0,9 mm. og valsene får aldri tak på dem,
Glatte valser er heller ikke bra for matingen, er i tillegg valsene små/liten diameter blir det ennå værre.
 
Jeg overtok en gammel slitt mølle som forrige eier ikke ville ha lenger grunnet dårlig utbytte.

Jeg kondisjonerer og maler 2 ganger. Første gang på 1.5 andre gang på 0.9. Har utbytte på ca 80% avhengig av hvor mye jeg stapper i Grainfatheren.
 
Ja skal vi resonere litt starter vi med å overdrive, si at kjernene er 7 mm., da vil de aldri komme ned i en glipe på 0,9 mm. og valsene får aldri tak på dem,
Glatte valser er heller ikke bra for matingen, er i tillegg valsene små/liten diameter blir det ennå værre.
Tre relevante hensyn. Men 0,9 går helt fint på den mølla jeg har nå. Jeg vil tru at det er overflaten på valsene som er viktigst - og den kan jo stelles litt.

Jeg kondisjonerer (fukter) forøvrig maltet, og kverner dessuten en ekstra gang. Mulig kondisjoneringa gjør det lettere for mølla å ta tak i kornet, men nå er det så lenge sida jeg prøvde å male tørr malt at jeg ikke husker om kondisjoneringa hjalp - eller om det var tvert om:).
 
Kondisjonering hjelper mølla å få tak på maltet men det blir tyngre å kverne er min erfaring.
 
Du kan teste med å ta ut valsen og vaske / file opp serateringen / sporene. En grundig vask kan være tilstrekkelig
 
Tilbake
Topp