Maltmølle og kverning

Løp og kjøp, tror jeg.

Skal kanskje slå til, jeg også. Min begynner nok å bli slitt, er jeg redd. Så taakk for at du gjorde meg oppmerksom på denne.
 
En ting er skeptisk. Det blir eg og. Men, ser det skit ut?
Eg har ikkje mølle og har begrenset budsjett. Små batcher på 3-5 kg.
Fungerer sikkert heilt ok. Eg bytta ut min mølle av samme sort, for det blei mye støv av de knurled rollerene og justeringen var litt upresis. Hør med Brewshop hvordan kvaliteten er.
 
En ting er skeptisk. Det blir eg og. Men, ser det skit ut?
Eg har ikkje mølle og har begrenset budsjett. Små batcher på 3-5 kg.

Det kommer litt an på hvor mye du kverner på et år, synes jeg. Jeg vil tro kvalitet først og fremst går på slitestyrke.

Jeg har ei mm3-mølle - skal være veldig bra kvalitet på den - som jeg har kjørt ca 2 tonn malt gjennom, og det jeg merker, er at det begynner å bli mye trøbbel med å få den til å ta tak i maltet når jeg starter kverninga. Når den først er i gang, fungerer den helt fint - og jeg har ikke noe å utsette på jobben den gjør.

Jeg skal nok ikke kjøpe den der, ser jeg. Men hvis du ikke skal male veldig mye pr år, kan den der være midt i blinken - tror jeg.
 
Hva er egentlig fordelene med å kverne selv?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Mange.
  • Du sparer 5 kr pr kg malt, som er hva Bryggselv tar for kverninga, og hvis du regner inn besparelsen ved å kjøpe basismaltet i sekker, sparer du 9 kr pr kg. (Tilfeldig valgt eksempel var lyst münchenermalt.)
  • Frihet. Du mekker i hop hva du vil når du vil.
  • Du får et annet forhold til den råvaren du bruker.
  • Utvida "eierskap" til brygginga di fordi du styrer en større del av prosessen sjøl.
 
Mange.
  • Du sparer 5 kr pr kg malt, som er hva Bryggselv tar for kverninga, og hvis du regner inn besparelsen ved å kjøpe basismaltet i sekker, sparer du 9 kr pr kg. (Tilfeldig valgt eksempel var lyst münchenermalt.)
  • Frihet. Du mekker i hop hva du vil når du vil.
  • Du får et annet forhold til den råvaren du bruker.
  • Utvida "eierskap" til brygginga di fordi du styrer en større del av prosessen sjøl.
Jeg fikk i tillegg bedre meskeeffektivitet da jeg begynte å kverne selv.
 
Hva er egentlig fordelene med å kverne selv?
Avhenger av hvordan du kjøper råvarer. Dersom du ikke er interessert i maltlager, er en maltmølle helt bortkastet.
Dersom du har plass, sparer du penger ved å kjøpe 25kg eller 1kg umaltet, og kverne selv. Jeg henter også mye glede i og ‘venstrehåndsbrygge’. Da ser jeg over varelageret og setter sammen en oppskrift ‘On The fly’
 
Det kommer litt an på hvor mye du kverner på et år, synes jeg. Jeg vil tro kvalitet først og fremst går på slitestyrke.

Jeg har ei mm3-mølle - skal være veldig bra kvalitet på den - som jeg har kjørt ca 2 tonn malt gjennom, og det jeg merker, er at det begynner å bli mye trøbbel med å få den til å ta tak i maltet når jeg starter kverninga. Når den først er i gang, fungerer den helt fint - og jeg har ikke noe å utsette på jobben den gjør.

Jeg skal nok ikke kjøpe den der, ser jeg. Men hvis du ikke skal male veldig mye pr år, kan den der være midt i blinken - tror jeg.
Hvor stort maltlager eg bygger meg, skal eg ikkje uttale meg om, eg bor i nærheten av bryggebutikk, og kan slikt sett få det meste enkelt. Allikevel, tanken på å faktisk kunne spontanbrygge er tiltallende, i tillegg til dette med å kverne selv med de fordeler de har. Frister å slå til.
 
Det kommer litt an på hvor mye du kverner på et år, synes jeg. Jeg vil tro kvalitet først og fremst går på slitestyrke.

Jeg har ei mm3-mølle - skal være veldig bra kvalitet på den - som jeg har kjørt ca 2 tonn malt gjennom, og det jeg merker, er at det begynner å bli mye trøbbel med å få den til å ta tak i maltet når jeg starter kverninga. Når den først er i gang, fungerer den helt fint - og jeg har ikke noe å utsette på jobben den gjør.

Jeg skal nok ikke kjøpe den der, ser jeg. Men hvis du ikke skal male veldig mye pr år, kan den der være midt i blinken - tror jeg.

Jeg gikk til innkjøp av denne etter å ha slitt ut min Barley Chrusher, som også fikk problem med å få tak på maltet. Nå har den snart gått like lenge som den første, fem år, uten tegn til problem.
Hovedgrunnen til at jeg kjøpte den var drift på begge valsene, og langsgående riller.
Tror det skal mange tonn malt til før det blir problem med mating gjennom valsene:)
 
Jeg gikk til innkjøp av denne etter å ha slitt ut min Barley Chrusher, som også fikk problem med å få tak på maltet. Nå har den snart gått like lenge som den første, fem år, uten tegn til problem.
Hovedgrunnen til at jeg kjøpte den var drift på begge valsene, og langsgående riller.
Tror det skal mange tonn malt til før det blir problem med mating gjennom valsene:)

Jeg fikk veldig lyst på den der, må jeg innrømme. Den mølla jeg har nå, er blitt så dyr at det ikke er aktuelt å kjøpe ny- og særll
 
Jeg gikk til innkjøp av denne etter å ha slitt ut min Barley Chrusher, som også fikk problem med å få tak på maltet. Nå har den snart gått like lenge som den første, fem år, uten tegn til problem.
Hovedgrunnen til at jeg kjøpte den var drift på begge valsene, og langsgående riller.
Tror det skal mange tonn malt til før det blir problem med mating gjennom valsene:)

Jeg fikk veldig lyst på den der, må jeg innrømme. Den mølla jeg har nå, er blitt så dyr at det ikke er aktuelt å kjøpe ny - og særlig ikke med erfaringa av hvordan den slites. Den der blir også drøy, med frakt og moms.

Jeg får nok slite med matinga så lenge det går. Men det der er et godt alternativ.
 
Mange.
  • Du sparer 5 kr pr kg malt, som er hva Bryggselv tar for kverninga, og hvis du regner inn besparelsen ved å kjøpe basismaltet i sekker, sparer du 9 kr pr kg. (Tilfeldig valgt eksempel var lyst münchenermalt.)
  • Frihet. Du mekker i hop hva du vil når du vil.
  • Du får et annet forhold til den råvaren du bruker.
  • Utvida "eierskap" til brygginga di fordi du styrer en større del av prosessen sjøl.
Legger til at du kan fukte maltet og på den måten få bedre knusing. Se Malt Conditioning - German brewing and more
 
Takk for god informasjon. Har tenkt en del på dette, og lurt på hvorfor folk velger kvern i stedet for å få det gjort. Du skal jo brygge en del, evt holde på mange år, før det lønner seg direkte ut i fra besparelsen.
6 kg x 9 kr = 54 kr - > 3000 kr / 54 kr = 55 brygg.
I tillegg kommer plass til oppbevaring, tap til rotter osv.

Jeg selger bilen, og kjøper kvern i stedet!!


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
...Du skal jo brygge en del, evt holde på mange år, før det lønner seg direkte ut i fra besparelsen.
I tillegg kommer plass til oppbevaring, tap til rotter osv.
Jeg selger bilen, og kjøper kvern i stedet!!
Kjøper du en mølle til 1000,- tar det kort tid. Kjøper du en til 3000,- planlegger du trolig å brygge mye/lenge
Har du ikke passende oppbevaringsplass, trenger du ikke mølle. Oppbevarer du malt med rottene, trenger du ikke brygge [emoji2957]
Har du en bil til 3000,- så trenger du vel strengt tatt heller ikke bil...
 
Tilbake
Topp