Jeg har ikke vært så fornøyd med Thomas Fawcett, men veldig fornøyd med castle. Kan ikke påstå å ha gjort grundige tester, det er bare inntrykk.
Fra denne produsenten har jeg bare brukt Maris Otter. Og de oppskriftene har jeg ikke brygga på nytt med kun pale og sammenligna ferdig øl side om side.
Det som trigget meg til å lage denne tråden var noen påstander fra medbryggere.
- "Ireks malt har høyere utbytte, jeg bruker kun Ireks."
- "Alle kundene våre spør etter Avangard for man får mer ut av malten."
Sitat nr 1 kommer fra en kamerat som begynte å brygge for 6-7 mnd siden, så det tar jeg med en god klype kalsiumklorid. Men når jeg leser spesifikasjon fra produsenten så er oppgitt yield høyest av alle jeg har sett, på 82,61%
Sitat nr 2 kommer fra en bryggebutikk i området, hvor salg av maltsekker visstnok hadde gått ned når de tok inn Best i stedet for Avangard. Jeg har hatt med samme oppskrift utbytte i område 93-94% på både Best og Avangard. Det er med optimal maltmengde for maksimalt vannmengde i Brewtools B80'en min. Jeg fikk ut 71 liter med 1.051 av 12.65 kilo malt av Best pilsner, og 74 liter med 1.049 av 12.65 kilo med Avangard pilsner. Så, under optimale omstendigheter for meg så yter de omtrent likt utbyttemessig.
Så har jeg brygga noen batcher med Norsk pale malt. Den smaker jo mye mer enn "vanlig" pale malt, dog måtte jeg kompensere med 10% mer malt for å nå samme gravity.
Noen som har erfaringer med Bonsak malt? Ireks har jeg ikke prøvd selv, kunne vært interessant å vite mer om.
Man går jo mye i dybden her på humle og gjær, men lite diskusjon rundt maltprodusenter, korntyper, tradisjonelle eller moderne prosesser hos malterier.