Maltstøv

Finn Berger

Moderator
- det er fali' det.
  • inneholder villgjær og bakterier
  • skadelig for lunger
  • kan eksplodere
De fleste har vel fått med seg at maltstøv sånn generelt er noe man skal omgås med en viss forsiktighet, av flere grunner. Men hvor farlig er det? Jeg har lite peiling, men på dette forumet er det utrolig hva slags fagkunnskaper folk sitter på, så jeg stiller et litt åpent spørsmål.

Jeg holder på å lage meg et "maltkott", siden rommet jeg brukte som lager før, skal tas i bruk til nyttigere formål. Her blir det trangt, og null ventilasjon. Så det å starte opp drillen etter å ha herjet med å måle opp malten inne i dette kottet, er kanskje ikke så lurt?

Villgjær og bakterier? Er det noen som vet noe mer konkret om hva det er snakk om? Jeg har støtt på advarsler mot aspergillus, en muggsopp som kan gi infeksjon i luftveiene og lungene, på nettet. ("Svartsopp" på hus er vel en variant av den, og den skal en visst også passe seg litt for når en vasker hus.) Så det er ikke bare ølet vårt vi skal passe på, tydeligvis. Men ellers er del vel særlig det vi bekymrer oss for, og jeg har opplevd at vørter som fikk stå litt for lenge før jeg kokte den, og som sannsynligvis hadde fått litt nærkontakt med maltstøv etter meskingen, utviklet en kraftig infeksjon av ett eller annet.

Sist redigert:
Generelt går farlig støv gjennom de enkle maskene som dekker munn og nese, eller som vi annleggsfolk sier, "de stopper storstein"
Står ikke selv i støvet men hadde jeg gjort det hadde jeg funnet en maske som garantert stopper støvet, sller bare stått ute eller tilført friskluft, de får jo "influensa" de som slurver mest, gjerne bryggeriflok da.

Generelt går farlig støv gjennom de enkle maskene som dekker munn og nese, eller som vi annleggsfolk sier, "de stopper storstein"
Står ikke selv i støvet men hadde jeg gjort det hadde jeg funnet en maske som garantert stopper støvet, sller bare stått ute eller tilført friskluft, de får jo "influensa" de som slurver mest, gjerne bryggeriflok da.

Det er kanskje noe annet med maltstøv enn med partikler fra mineraler? Det vet jeg jo lite om. Det folk på Bryggselv bruker, ser ut som de enkle maskene jeg har brukt til hjemmesnekringsbehov. Men hva slags maske trengs for å være trygg?

7cee3b8b3eb5222aef5ed17d35f23e2f.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Reaksjonene fra de som står i maltstøv er de samme som de får fra dieselrøyk eller betong/bly støv, det har jeg erfart eller sett selv, men hvor farlig maltstøvet er i forhold vet jeg ikke men det skal garantert ikke ned i lungene uansett.
Effekten på disse makene har jeg og erfaring med, de "lekker" også velde lett.
Har brukt mer proffe masker i farligere miljø men slapp og kjøpe dem selv, nå plsserer jeg meg heller slik at jeg ikke trenger noe.

Jeg tror jeg faktisk skal begynne med det. Det er en del sammenhenger det er fort gjort å glemme dette i. Jeg bygget høyttalere i sin tid, og jobbet med MDF. Glemte jeg støvmasken der en ettermiddag, så kom det opp gulfarget slim fra luftveiene i et par dager etterpå. Ikke sunt i det hele tatt. Jeg brygger små batcher, bruker ferdigknust malt og brygger sjelden (hver 3-4 uke), men likevel tror jeg at jeg skal begynne med det. Hoste og nysing kommer fort selv med bare det støvet som kommer når man heller maltet over i meskekjelen.

Sist redigert:
Jeg setter kverna oppå et gammelt gjæringskar og legger to trøyer over for å tette hull. Da er kverna forholdsvis tett og det kommer veldig lite støv ut. Jeg kverner maks 6kg i uka. Tipper jeg utsetter meg selv for større risiko ved å drikke ølet jeg lager :)

Tviler på at noen hjemmebryggere kan få noe slikt til, om det i det hele tatt er mulig.

antenning av støv skjer egentlig for ofte til at vi skal ignorere det (ikke uvanlig ved oppussing av boliger), men jeg er heller ikke redd for det, men jeg er ikke redd for og røyke når jeg fyller bensin, den faren er mye mindre enn støveksplosjon/antenning.

Jeg er ikke redd for eksplosjon når jeg holder på i et "vanlig" rom. Det jeg lurer på, er om jeg tør å kjøre grillen i et kott på vel 2 kvadratmeter etter at jeg har målt opp malten der først, med den støvingen det innebærer - og det er faktisk en del, inkludert tømminga av malten oppi trakta til kverna. Sjølve kverninga støver ikke noe særlig, siden den plata jeg legger oppå bøtta, dekker godt. Men drillen kan produsere den gnista som skal til - vel? (Og støveksplosjonsfare er ingen fantasi - som @Jo-Helge viser.)
7cee3b8b3eb5222aef5ed17d35f23e2f.jpg

Du mener denne holder?

Jeg er ikke redd for eksplosjon når jeg holder på i et "vanlig" rom. Det jeg lurer på, er om jeg tør å kjøre grillen i et kott på vel 2 kvadratmeter etter at jeg har målt opp malten der først, med den støvingen det innebærer - og det er faktisk en del, inkludert tømminga av malten oppi trakta til kverna. Sjølve kverninga støver ikke noe særlig, siden den plata jeg legger oppå bøtta, dekker godt. Men drillen kan produsere den gnista som skal til - vel? (Og støveksplosjonsfare er ingen fantasi - som @Jo-Helge viser.)

Du mener denne holder?

Om det er godt nok når ein står ein heil dag å knuser malt trur eg ikkje. Men til mitt bruk er det godt nok.

Det jeg lurer på, er om jeg tør å kjøre grillen i et kott på vel 2 kvadratmeter etter at jeg har målt opp malten der først, med den støvingen det innebærer - og det er faktisk en del, inkludert tømminga av malten oppi trakta til kverna. @Jo-Helge viser.)

Du mener denne holder?

grillen = drillen ?

virker som du er på tur inn i eksplosjonsfarlige rom, jeg ville funnet noe annet, støvkosntrasjonen blir nok for høy for de enkle masker.

Hvorfor kan støv eksplodere, jo fordi en fx. vedkubbe som trenger en time på og brenne brenner en milliard ganger fortere når den er delt opp i en milliard biter (støv) i fett blanding med luft, dette bruker vi kalle eksplosjon.

grillen = drillen ?

virker som du er på tur inn i eksplosjonsfarlige rom, jeg ville funnet noe annet, støvkosntrasjonen blir nok for høy for de enkle masker.

Hvorfor kan støv eksplodere, jo fordi en fx. vedkubbe som trenger en time på og brenne brenner en milliard ganger fortere når den er delt opp i en milliard biter (støv) i fett blanding med luft, dette bruker vi kalle eksplosjon.

Takk - da satser jeg nok på å gjøre kverninga utendørs. Men jeg tar sjansen på å lagre og måle opp maltet i kottet mitt. Og så får jeg forske litt på masker.

Tilbake
Topp