Manglende utgjæring av Truman export stout?

FrankW

Norbrygg-medlem
Kjapt spørsmål om dårlig utgjæring fra en nervøs brygger bare. Har hatt samme målingen av OG to dager på rad med 1.032. Målet er 1.022 etter oppskriften.
Skal jeg folde hender og håpe det går bra, eller bør jeg ta affære om det ikke endrer seg om noen dager?

Har en Truman export stout på gjæring. Pitchet fra en starter og den var i gang etter ett par timer. Kinn sovjet staut er laget på samme resept.
Oppskriften, (vedlagt) har følgende sukkernivåer:
Original Gravity : 1.080
Final Gravity : 1.022
Gjæra er Lallemand London English-Style ESB
OG havnet på 1078.
Nå etter 5 dager er FG 1.032 og det er lite aktivitet i låsen etter 5 dager på 20C. Smaken er fortreffelig men litt for søt.

Fulgte oppskriften men termometeret på digiboil viste 2-3 grader høyere virkelig temp. Dermed er den mesket på ca 62-63 grader i en time så jeg ga den 30 min på 68 grader bare for å få med A-amylase for å være på den sikre siden.
Glemte å bruke akvariepumpa med luftestein. men det var litt plasking når jeg overførte.
Edit: endret teksten som er understreket.
 

Vedlegg

  • Brewfather_Trumanexportstout_20221111.pdf
    59,7 KB · Sett: 4
Sist redigert:
Jeg har dessverre dårlig erfaring med Lallemand London English-Style ESB. Jeg har en engelsk brun på dunken nå som startet på 1.052 for to uker siden, nå stoppet på 1.027. Jeg har snurret på dunken og tilsatt ekstra gjær. Ingen endring.

Men de øvrige gjærtypene fra Lallemann har ikke skuffet
 
Jeg hadde flaska, høy FG kan fint passe det ølet der, har du smakt på prøvene du har tatt?
 
Nå er det ingen aktivitet og samme og. Men har økt temp til 22.
Tja, da er det vel sånn det ble denne gangen da. Ikke så lett å få fart på gjæringa igjen i det klimaet som er i bøtta nå. Om du vil ha mer alkohol kan du jo alltids tilsette noe uraffinert sukker. Kveik har jeg ikke spesielt troa på når alt det enkle er spist opp, det må være en solid starter da med gjærnæring. Ellers har du jo alternativet champagnegjær som kan knekke resten av de enkle sukkerartene.
 
Tror du ikke de allerede er spist opp
Hm, jo det kan være. Leser åpningsposten igjen og han skriver han meska på 62-63 en times tid fordi bryggeren viste 2-3 grader for lite. Mener han da at han har meska med 62-63 i displayet og reelt 65 i mesken, eller at det viste 59-60 i displayet så han har meska på 62-63? En time på lavt 60-tall burde jo gi god utgjæring egentlig. Men jeg har aldri brukt den ESB gjæra.
 
Hm, jo det kan være. Leser åpningsposten igjen og han skriver han meska på 62-63 en times tid fordi bryggeren viste 2-3 grader for lite. Mener han da at han har meska med 62-63 i displayet og reelt 65 i mesken, eller at det viste 59-60 i displayet så han har meska på 62-63? En time på lavt 60-tall burde jo gi god utgjæring egentlig. Men jeg har aldri brukt den ESB gjæra.
Beklager, temperatur avlest var for høy. Reell temperatur var for lav. Har rettet innlegget.
 
Sist redigert:
Beklager, temperatur avlest var for høy. Reell temperatur var for lav. Har rettet innlegget.
Det stemmer bedre med mine erfaringer med bryggemaskin ja. :) Vil alltid ha et par grader lavere temperatur i mesk enn hva sensor i kjelen sier. Gamle BB30/60A kjelene mine så er det 66-67C om jeg skal meske på 64C, f.eks. taper relativt mye på den siden vørteren går opp røret på sida av kjelen, og i blir dusja over kornet fra dysa i lokket. Thermapenn er din venn.
 
Det stemmer bedre med mine erfaringer med bryggemaskin ja. :) Vil alltid ha et par grader lavere temperatur i mesk enn hva sensor i kjelen sier. Gamle BB30/60A kjelene mine så er det 66-67C om jeg skal meske på 64C, f.eks. taper relativt mye på den siden vørteren går opp røret på sida av kjelen, og i blir dusja over kornet fra dysa i lokket. Thermapenn er din venn.
Lærte det på den harde måten :D
 
Tja, da er det vel sånn det ble denne gangen da. Ikke så lett å få fart på gjæringa igjen i det klimaet som er i bøtta nå. Om du vil ha mer alkohol kan du jo alltids tilsette noe uraffinert sukker. Kveik har jeg ikke spesielt troa på når alt det enkle er spist opp, det må være en solid starter da med gjærnæring. Ellers har du jo alternativet champagnegjær som kan knekke resten av de enkle sukkerartene.
Abv er nå ca 6% i følge brewfather men det merkes ikke på smaken. Brygget smaker litt for søtt så jeg tror enten må det mer utgjæring til eller høyere alkohol innhold til for å balansere smaken. Målet er å komme i nærheten av "kinn bresjnev". Jeg har safale 05 og lutra kveik tilgjengelig. Jeg kan lage en kraftig starter med en av de. Om ikke det får det i gang så kan jeg tilsette sukker for å få opp alkoholen.
Høres det ut som en plan?
 
Målet er å komme i nærheten av "kinn bresjnev". Jeg har safale 05 og lutra kveik tilgjengelig.
Er vel London Ale 3 som er brukt der tror jeg. 05 er jo en pålitelig gjær, du kan jo prøve å sette en halvliter starter på den og se hva som skjer. 6% abv og sikkert relativt lav pH så er det ikke lett for en ny gjærkultur å etablere seg. Kan hende det også er lurt å planlegge nytt brygg uansett, i tilfelle det ikke går mange poenga ned med 05.
 
Abv er nå ca 6% i følge brewfather men det merkes ikke på smaken. Brygget smaker litt for søtt så jeg tror enten må det mer utgjæring til eller høyere alkohol innhold til for å balansere smaken. Målet er å komme i nærheten av "kinn bresjnev". Jeg har safale 05 og lutra kveik tilgjengelig. Jeg kan lage en kraftig starter med en av de. Om ikke det får det i gang så kan jeg tilsette sukker for å få opp alkoholen.
Høres det ut som en plan?
Begge deler vil fungere, men jeg hadde nok kun gått for den ene ikke begge.

Sukker vil i tillegg til å gi mer alkohol også gi høyere utgjæring. Så det fungerer antakelig etter intensjonen.

Jeg tror kanskje jeg hadde brukt Muskovado sukker om jeg hadde valgt sukker alternativet.
 
Er vel London Ale 3 som er brukt der tror jeg. 05 er jo en pålitelig gjær, du kan jo prøve å sette en halvliter starter på den og se hva som skjer. 6% abv og sikkert relativt lav pH så er det ikke lett for en ny gjærkultur å etablere seg. Kan hende det også er lurt å planlegge nytt brygg uansett, i tilfelle det ikke går mange poenga ned med 05.
Ok, kan tilsette ekstra gjærernæring samtidig med starteren. Er det lurt å justere opp ph? Skal tørhumle i morgen samtidig.
Skal sette en lager med kveik til uka. Så nytt brygg er planlagt. Derfor lurte jeg på om kveik kunne fungere i stedet for 05.
 
Tilbake
Topp