Mango ipa infeksjon

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Jeg har laget mango ipa 4 ganger.To av gangene så har det gått bra og to andre ganger har det fyllt seg med gugge i flaska.Vet noen hva som forårsaker gugga i flaska??For den var der ikke når jeg flasket.Jeg bruker frosne mango pakker fra frysdisken i matvarebutikker,på dag tre i gjæringa.Jeg kjøler ned gjæringskaret før jeg flasker etter 14+ dager. Og har et eget kar som jeg flasker fra. Så gjæren og mango.humle er ikke med i flaskinga. Noen som har vært borti samme problem? Bør en koke mangoen før den skal i karet?




flaske.jpg
 
Tja, så ikke bra ut det der.... Jeg bruker også frossen mango direkte i gjærkaret men jeg venter til typisk dag 7-10 dg. Aldri fått noe som ligner på ditt bilde. Koking må du unngå. Da ryker all aroma og da kan du like godt la være hele frukten
Oppsummert: ikke lett å si hva du opplever...hvordan smaker ølet??
 
Har ikke smakt på det.Det skummer bare over når jeg åpner. Så det er tydlig en infeksjon på gang. Dette er uvanlig for meg og få sånne infeksjoner. Så tror det må være mangoen.
 
Uffda, dodraugen neste. Jeg ville også mistenkt mangoen. Jeg benytter kun ferskt mango som jeg selv tar ut fruktkjøttet, fryser dette ned for deretter å tilsette direkte i gjærkaret, aldri vært i nærheten av infeksjon. Trist sak.
 
Med den klumpen der øverst i flasketuten er det ikke så rart om det skummer over når du jekker korken
Jeg ville også mistenkt mango, men trenger ikke være infeksjon
 
Sist gang jeg lagde en øl med mye mange skjedde akuratt det samme Bitene la seg på bunn til slutt, men skaper "nukleasjonspunkter" for co2 i ølet som igjen fører til at det bruser over. Smakte godt de gangene jeg kjølte flaskene ned til null grader og var såpass kjapp i hellingen at jeg ikke fikk med alt av bunnfall.
 
Noen som har forsket på forskjell på frossen/puré og mango essens? Jeg har bare prøvd puré fra den lokale asia butikken. Den blir hvert fall veldig god.
 
Takker for svar.Ja kan prøve med mindre mango.Mulig ein kan bade mangoen i starsan før den går i blenderen og blir most.Kan jo også være mosingen som er problemet??
 
Tilbake
Topp