Mash en dag koke dagen etter?

lassi

Er på jakt etter litt raske innspill. Står mitt oppi en brygging og sliter med stuck mash. Ser at dette kommer til å trekke veldig langt ut på kvelden og natta dersom jeg koker og kjøler i dag. Mitt spørsmål er da, tar ølen skade av å stå en dag/halv dag mellom mashing og koking?

Setter veldig stor pris på raske svar:)

Jeg leste noe på et forum om at hvis du ikke kokte innen kort tid etter mesking så kunne vørten surne. Jeg har mesket på to-trinn 66 grader i 45 min og 72 grader i 15 min. Vil dette ha noe å si på evt. surning?
Spørs om jeg ikke bare skal bite tennen sammen, spise noe micromat og bli ferdig i dag... :bank2:

har hørt at viss man utmesker så skal ikke det være noe problem......Har selv mesket en dag og kokt vørteren dagen etter på uten at det har blitt surt eller gitt noe merkbart bismak.

Vil, utfra det jeg vet om matlaging, anta at kjølingen, før en setter vørteren bort, er viktig her.

Jeg lot vørteren stå i 6-7 timer etter mesking på fredag. Måtte dette pga kjæreste som desperat ville gå tur i det fine været midt i bryggeprosessen...

Varmet opp vørteren til 90 grader før jeg lot den stå. Kan komme tilbake med eventuelt resultat, hehe...

Tilbake
Topp