Hei! Da jeg kom hjem fra jobb i går og skulle gå å loggføre temperatur i rommet der jeg har gjæringskaret, var det like før jeg hoppet i dekning. Gjennom hele gårsdagen merket jeg en økning i antall "plopp" i gjæringslåsen. Klokka 1226 i går var det 13 "plopp" pr. min. Temperaturen i rommet var 17,3 grader. Klokka 1630 var det 24 "plopp" pr. min, temperaturen i rommet var 17,5 grader. 1905 var det 31 "plopp" og temp. på 17,7 grader. Klokka 2131, 80 "plopp" pr. min. og 17,7 grader. Klokka 2237, godt over 120 "plopp" pr. min, men vanskelig å telle siden det av og til var så tett.. temperatur i rommet var da 18,0 grader. Når jeg målte nå i morges klokka 0601 var det godt over 140 "plopp" pr. min. Jeg hadde senket temperaturen litt for å kompensere for stormgjæringen, så temperaturen i rommet var nå 16,5 grader. Skal også noteres at jeg kan se at skommet på brygget har kommet opp i lokket, og at det er merker av skom i gjærlåsen. Det er et 30l kar og det var 24l vørter som ble satt til gjæring.
Jeg er helt ny i bryggeverdnen og vet jo da ikke om dette er bra eller dårlig. Det høres relativt sykt ut i og med at jeg har en bekjent som har brygget i over 10 år, og han aldri har opplevd mer en mellom 8-12 "plopp" pr. min.
Er det noe jeg bør gjøre?
Hvis noen ønsker å få tilsendt bryggeskjemaet mitt for kontroll er det bare å sende meg en e-postadresse! (prøvde også å legge det som vedlegg i dette innlegget)
Tusen takk for hjelp!
Jeg er helt ny i bryggeverdnen og vet jo da ikke om dette er bra eller dårlig. Det høres relativt sykt ut i og med at jeg har en bekjent som har brygget i over 10 år, og han aldri har opplevd mer en mellom 8-12 "plopp" pr. min.
Er det noe jeg bør gjøre?
Hvis noen ønsker å få tilsendt bryggeskjemaet mitt for kontroll er det bare å sende meg en e-postadresse! (prøvde også å legge det som vedlegg i dette innlegget)
Tusen takk for hjelp!