maskingevær i gjærlåsen

Hei! Da jeg kom hjem fra jobb i går og skulle gå å loggføre temperatur i rommet der jeg har gjæringskaret, var det like før jeg hoppet i dekning. Gjennom hele gårsdagen merket jeg en økning i antall "plopp" i gjæringslåsen. Klokka 1226 i går var det 13 "plopp" pr. min. Temperaturen i rommet var 17,3 grader. Klokka 1630 var det 24 "plopp" pr. min, temperaturen i rommet var 17,5 grader. 1905 var det 31 "plopp" og temp. på 17,7 grader. Klokka 2131, 80 "plopp" pr. min. og 17,7 grader. Klokka 2237, godt over 120 "plopp" pr. min, men vanskelig å telle siden det av og til var så tett.. temperatur i rommet var da 18,0 grader. Når jeg målte nå i morges klokka 0601 var det godt over 140 "plopp" pr. min. Jeg hadde senket temperaturen litt for å kompensere for stormgjæringen, så temperaturen i rommet var nå 16,5 grader. Skal også noteres at jeg kan se at skommet på brygget har kommet opp i lokket, og at det er merker av skom i gjærlåsen. Det er et 30l kar og det var 24l vørter som ble satt til gjæring.

Jeg er helt ny i bryggeverdnen og vet jo da ikke om dette er bra eller dårlig. Det høres relativt sykt ut i og med at jeg har en bekjent som har brygget i over 10 år, og han aldri har opplevd mer en mellom 8-12 "plopp" pr. min.

Er det noe jeg bør gjøre?

Hvis noen ønsker å få tilsendt bryggeskjemaet mitt for kontroll er det bare å sende meg en e-postadresse! (prøvde også å legge det som vedlegg i dette innlegget)

Tusen takk for hjelp! :)

Høres ikke så unormalt ut det. Hender gjærlåsen min blåses tørr under stormgjæringa, da særlig hvis temperaturen er litt høy. Har ikke temperaturregulert skap, så det må jeg bare leve med. Temperaturen i ølen din ved romtemperatur på 17grader kommer lett opp i over 20 grader.

Hvilke følger kan det få at jeg fikk en OG på1.041? Synes det virket utrolig lavt? Kan jeg ha målt feil? Jeg målte samtidig som jeg overførte til gjæringskar. Jeg kjølte ned vørteren jeg målte til 20 grader før jeg målte, og tok en liten spinn på oechelsvekta slik at det ikke skulle være noen luftbobler på den.

Tusen takk for utrolig raskt svar! Blir så utrolig spent når det er det første brygget, og da er det utrolig greit at svarene kommer såpas fort! :p hehe.. :skitbra:

1.041 er litt vag informasjon. 1.041 kan være alt for mye, eller alt for lite, alt etter hvilken stil du prøver å komme fram til på ølen din. Har du prøvd å sjekke hydrometeret ditt i rent vann? Jeg testet litt fram og tilbake og fant ut at mitt viste 1000 blank på 22 grader, som heldigvis er normal romtemperatur hos meg, så jeg lar bare et glass vørter stå til den er romtemperert før jeg måler.

runarstock skrev:
1.041 er litt vag informasjon. 1.041 kan være alt for mye, eller alt for lite, alt etter hvilken stil du prøver å komme fram til på ølen din. Har du prøvd å sjekke hydrometeret ditt i rent vann? Jeg testet litt fram og tilbake og fant ut at mitt viste 1000 blank på 22 grader, som heldigvis er normal romtemperatur hos meg, så jeg lar bare et glass vørter stå til den er romtemperert før jeg måler.

Jeg har kjøpt et ferdig Pale Ale-sett fra olbrygging.no. Målet er vel å få det så nærme normalen som mulig :p

Helt ufarlig å la lokket ligge løst på under stormgjæringen.

Trykk det ordentlig til etter en dag eller to når gjæringen avtar. Så mye gass som utvikles gjør at oksygen ikke slipper til likevel.

Kanskje du sender meg skjemaet ditt på runarstock@gmail.com.
Var veldig lite informasjon om innhold i settet på sidene til olbrygging.no

runarstock skrev:
Kanskje du sender meg skjemaet ditt på runarstock@gmail.com.
Var veldig lite informasjon om innhold i settet på sidene til olbrygging.no

Da har jeg delt skjemaet. Det er ikke så mye mer informasjon om settet der heller, siden det var vagt med informasjon som fulgte med om de forskjellige delene. Sikkert slik at det skal bli vanskeligere for nybegynnere som meg å kjøpe ingrediensene hver for seg i stede for å kjøpe de ferdige pakkene :p.... Jeg har også sendt fila til deg på e-post.

Tror jeg forresten leste et sted at det var "standardmalt" og at aromahumla var "Cascade", men dette er jeg på ingen måte sikker på.

https://www.dropbox.com/s/98ja33c0hlosvwj/130512%20-%20Pale%20Ale.docx

Som du sier var det med Cascade, og da er det nærliggende å tro det er en Amerikansk Pale Ale. Uten maltmengde blir det litt vanskelig å si hvilken meskeeffektivitet du har hatt. Men det til side så er den litt i svakeste laget, men ingen katastrofe stilmessig. Amerikansk Pale Ale skal ligge mellom 1.045 og 1.060 (iflg. Beer Judge Certification Program), så du er ikke katastrofalt langt unna. Nottinghamen gjærer langt ned, 1008 i mange personlige tilfeller. Du kan regne med en alkoholprosent mellom 4,2 og 4,5. OG1050 ville gitt deg omlag 5,5% alkohol.

Men, det viktigste er at det blir godt øl.

Prøv deg gjerne på flere sett, men vei og noter hvilke mengder du har brukt. Dette gjør det enklere å komponere oppskrifter og forventet OG ved senere brygg ut ifra hvilken meskeeffektivitet du ligger på.

runarstock skrev:
Som du sier var det med Cascade, og da er det nærliggende å tro det er en Amerikansk Pale Ale. Uten maltmengde blir det litt vanskelig å si hvilken meskeeffektivitet du har hatt. Men det til side så er den litt i svakeste laget, men ingen katastrofe stilmessig. Amerikansk Pale Ale skal ligge mellom 1.045 og 1.060 (iflg. Beer Judge Certification Program), så du er ikke katastrofalt langt unna. Nottinghamen gjærer langt ned, 1008 i mange personlige tilfeller. Du kan regne med en alkoholprosent mellom 4,2 og 4,5. OG1050 ville gitt deg omlag 5,5% alkohol.

Men, det viktigste er at det blir godt øl.

Prøv deg gjerne på flere sett, men vei og noter hvilke mengder du har brukt. Dette gjør det enklere å komponere oppskrifter og forventet OG ved senere brygg ut ifra hvilken meskeeffektivitet du ligger på.

Vi tenkte ikke på å kjøpe oss vekt siden vi kjøpte et ferdig oppmålt sett. Ser i ettertid at dette sikkert hadde vært et veldig greit verktøy å ha! Den er garantert på plass til neste brygg som går ivei om 1 1/2 uke. Du har ikke tips til noen oppskrifter på godt overgjæret øl for en nybegynner med det samme?

Tusen takk for svært operativ og god hjelp forresten! :)

Bare hyggelig!

Det er noen variabler for hvordan OG du ender opp med. Knusingsgrad på malt, bryggeoppsett, skyllemetode (eller single infusion) og helt sikkert endel andre ting som er vanskeligere å regulere. Dette er ting som faller på plass litt etterhvert.

Oppskrifter er det masse av under delen av forumet som heter Prisbelønte oppskrifter. For å starte enkelt og veldig godt kan du prøve en Andrimne IPA. Amerikansk IPA basert på Pale malt og Cascade humle. Dette ble en veldig god øl.

Tilbake
Topp