Matsikkerhet og materialer i gjæringskar

Heisann
Skal snart I gang med et brygg som skal gjæres under trykk i en Kegmenter.
Siden noe av humlen skal tilsettes etter en tid, tenkte jeg å holde humleposen igjen under lokket med en magnet. Magneten vil da når humlen tilsettes også havne i brygget.
Er på siden til Supermagneter.no og ser at de har belagte magneter med belegg av:

Gummi
Plast
Teflon
Epoxy

Er det noen som har noe kunnskap om hvilke av disse materialene som er greit å ha liggende i brygget i forhold til matsikkerhet?
 
Heisann
Skal snart I gang med et brygg som skal gjæres under trykk i en Kegmenter.
Siden noe av humlen skal tilsettes etter en tid, tenkte jeg å holde humleposen igjen under lokket med en magnet. Magneten vil da når humlen tilsettes også havne i brygget.
Er på siden til Supermagneter.no og ser at de har belagte magneter med belegg av:

Gummi
Plast
Teflon
Epoxy

Er det noen som har noe kunnskap om hvilke av disse materialene som er greit å ha liggende i brygget i forhold til matsikkerhet?
Med forbehold om mengden frirom: Kunne det funke å ta et plastglass og sette en magnet i toppen og en i bunnen av dette, slik at det holder seg oppreist? Deretter ta øverste magneten og føre den rundt slik at humla helles nedi brygget og ingen magneter er i kontakt med brygget.

Eller så kan @Finn Berger sikkert si noen ord om hvor unødvendig det er med kompliserte tørrhumleteknikker, og bli understøtta av Drew Beechum og Denny Conn i siste nummer av BYO:

"Denny: Every few years, it seems there's a new thing that homebrewers are told they have to worry about. The latest enemy is oxidation. We alle know that you want to limit oxygen contact as much as you can, but we've seen some homebrewers go to what we think are ridiculous lengths. One of the latest that Denny laughs at are the expensive devices to allow you to dry hop without allowing oxygen to enter the fermenter. Yes, gases mix and the idea of a CO2 "blanket" protecting your beer has some flaws in it. But gases don't mix instantly. It takes a bit for the interface between them to fade away and allow them to mix [...]

Drew: Don't forget - homebrew has one advantage over commercial beer (where the obsession with oxidation is absolutely justified) - we keep our beer cold the whole time. That forgives a number of sins! But when it comes to cold-side oxidations my thought is: Don't be sloppy and generally you'll be fine"

Det skal sies at Denny og Drew nylig har gitt ut boka "Simple Homebrewing", så de misjonerer mye for hjørnekutting for tiden. De er også amerikanere, som er medlemmer av store hjemmebrygg-klubber som bytter mye øl, så jeg har inntrykk av at gjennomsnittlig tid en batch eksisterer bare er få uker. Det er ikke mange amerikanere jeg har lest som bryr seg mye om hva som skjer med et øl etter et par måneder (jeg ser på dere, Brulosophy).

Jeg innser at dette forumet nok ikke er stedet for to-streker-under-svaret-svar :p
 
Heisann
Skal snart I gang med et brygg som skal gjæres under trykk i en Kegmenter.
Siden noe av humlen skal tilsettes etter en tid, tenkte jeg å holde humleposen igjen under lokket med en magnet. Magneten vil da når humlen tilsettes også havne i brygget.
Er på siden til Supermagneter.no og ser at de har belagte magneter med belegg av:

Gummi
Plast
Teflon
Epoxy

Er det noen som har noe kunnskap om hvilke av disse materialene som er greit å ha liggende i brygget i forhold til matsikkerhet?
Du finner mye relevant stoff i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/oksygenfri-torrhumling.38127/page-8

Ellers mener jeg plast og teflon må være greie materialer. Vi gjærer jo i plast.

Med forbehold om mengden frirom: Kunne det funke å ta et plastglass og sette en magnet i toppen og en i bunnen av dette, slik at det holder seg oppreist? Deretter ta øverste magneten og føre den rundt slik at humla helles nedi brygget og ingen magneter er i kontakt med brygget.

Eller så kan @Finn Berger sikkert si noen ord om hvor unødvendig det er med kompliserte tørrhumleteknikker, og bli understøtta av Drew Beechum og Denny Conn i siste nummer av BYO:

"Denny: Every few years, it seems there's a new thing that homebrewers are told they have to worry about. The latest enemy is oxidation. We alle know that you want to limit oxygen contact as much as you can, but we've seen some homebrewers go to what we think are ridiculous lengths. One of the latest that Denny laughs at are the expensive devices to allow you to dry hop without allowing oxygen to enter the fermenter. Yes, gases mix and the idea of a CO2 "blanket" protecting your beer has some flaws in it. But gases don't mix instantly. It takes a bit for the interface between them to fade away and allow them to mix [...]

Drew: Don't forget - homebrew has one advantage over commercial beer (where the obsession with oxidation is absolutely justified) - we keep our beer cold the whole time. That forgives a number of sins! But when it comes to cold-side oxidations my thought is: Don't be sloppy and generally you'll be fine"

Det skal sies at Denny og Drew nylig har gitt ut boka "Simple Homebrewing", så de misjonerer mye for hjørnekutting for tiden. De er også amerikanere, som er medlemmer av store hjemmebrygg-klubber som bytter mye øl, så jeg har inntrykk av at gjennomsnittlig tid en batch eksisterer bare er få uker. Det er ikke mange amerikanere jeg har lest som bryr seg mye om hva som skjer med et øl etter et par måneder (jeg ser på dere, Brulosophy).

Jeg innser at dette forumet nok ikke er stedet for to-streker-under-svaret-svar :p
Frank Daastøl har gjort en del O2-målinger. Ett veldig interessant resultat er dette:
Mao. er ikke rommet over ølet i gjæringsdunken fritt for oksygen etter at gjæringa er over, nivået er bare redusert til noe under en tredel av hva det var da vi starta. Da gjør det neppe noe særlig om vi slipper inn en liten skvett til. (Hvor mye Frank kan ha sluppet inn for å få målt, er sjølsagt et spørsmål. Men sida det bare er 20% oksygen i luft, måtte det vært 24% luft i frirommet i dunken under målinga om alt oksygenet han målte skulle stamma fra at han åpna lokket. Det virker ikke sannsynlig. Og jeg går ut fra at han ikke målte øverst, heller - og det vil tross alt ta litt tid før lufta utenfra blander seg med et eventuelt tungt lag av CO2.)

Videre: Når dette oksygenet ikke ødelegger ølet vårt, må det skyldes at gjæren håndterer det greit når det absorberes av ølet. Så jeg er altså ikke spesielt engstelig for å slippe inn litt ekstra når jeg tørrhumler. Og i alle de åra jeg tappa øl på flaske -via omstikningskar, som jeg alltid bruker - uten å skjerme det med CO2 (som jeg gjør nå), opplevde jeg ikke at oksidering var noe problem. Jeg håndterte NEIPA på den måten uten å merke at det skada. Videre: @loebrygg fikk testa en IPA som var tappa på svært lite betryggende måte, og til og med lagra under heller tvilsomme forhold, under klubbmesterskapet i Oslo i høst. Der var det rimelig kompetente dommere til stede, og det var full enighet om at den IPAen ikke var oksidert.

Min enkle konklusjon er at aktiv gjær håndterer de mengdene oksygen vi blander inn både under tørrhumling og tapping dersom vi unngår unødig mye luftinnblanding. Jeg slipper humla nedi gjennom ei trakt (Fermzilla med "bruskorker" i lokket), og har erfaring for at du kommer langt under tappinga med bare å være så forsiktig som mulig hele veien med å unngå plasking og bevegelse i ølet. (Dersom du gjør det du kan før tapping for å bli kvitt gjæren - cold crashing, klaring med gelatin, filtrering - er jeg ikke så sikker på at det går bra uten at du skjermer ølet med CO2.)
 
Mener du å si at det er akutt kvelningsfare for alt liv på denne jord en vindstille dag? :p

Hvis det ikke hadde vært no "vær" ja
men nå er jo atmosfæren allerede blandet så noen akutt fare på en vindstille dag hadde det ikke vært. Den er gamel, men hvis vi hadde pressa deg ned i et gjæringskar tror jeg ikke det hadde gått så bra

Har du noen gang forsøkt å senke en fyrstikk ned i et gjæringskar? Jeg har hatt gjæringskar stått åpent i flere timer og fyrstikken slukner ganske fort når jeg forsøker senke den ned
Det tar faktisk litt tid før tyngre CO2 blandes med luft i en beholder uten aktiv mixing
 
Sist redigert:
Takk for mange svar
Greia er det at jeg ikke tenkte å ta av lokket siden det fermenteres under trykk, så jeg tenker jeg prøver meg på magnetstuntet. Kanskje litt inspirert av koppen...kanskje bakenden av humleposen skal bli hengende i en egen magnet?
Takk alle sammen
 
Jo, jeg heller varsomt ned langs flaskehalsen som er mer betryggende enn tappestav i mine øyne,
men det er sikkert øyet som ser
hehe - nå har jeg nettopp hørt på den siste podcasten fra experimental-gutta - Denny Conn og Drew Beechum - der de snakker om flasking fra fat, og på spørsmål om hva man måtte passe på svarte Conn at du aldri noen sinne måtte fylle fra toppen. Alltid fylle fra bunnen er Regelen:).

Tappestav, Hans Christian! Løp og kjøp! (Det er ikke så langt til Bryggselv fra deg;).)
 
hehe - nå har jeg nettopp hørt på den siste podcasten fra experimental-gutta - Denny Conn og Drew Beechum - der de snakker om flasking fra fat, og på spørsmål om hva man måtte passe på svarte Conn at du aldri noen sinne måtte fylle fra toppen. Alltid fylle fra bunnen er Regelen:).

Tappestav, Hans Christian! Løp og kjøp! (Det er ikke så langt til Bryggselv fra deg;).)

Jeg har hatt en tappestav i mitt liv og den knakk jeg i to i ren frustrasjon. Opplevde også at den blandet inn mer oksygen enn å bare tappe fra krana som har fungert for meg.

Foretrekker egentlig at skriver loebrygg her på forumet. Så kan dere kalle meg Hans eller HC eller hva dere vil på privaten ;)
 
Sist redigert:
Humla i seg selv tar med seg en god mengde oksygen så om det blir litt til gjør ikke så mye. Jeg er ganske påpasselig med brygg som skal lagres i ett år eller mer. Jeg har ikke merket forskjell på barley wine eller lignende som jeg gjerne lagrer lenge sett opp mot de jeg lagde før jeg kunne gjære med trykk. Nå har de første trykkgjærede bare fått stå tre år og den tradisjonelle bw'n holder seg fint fem år som er så lenge de har fått leve i kjelleren min. Humlerik øl er mer utsatt, men de drikkes da og tidligere...
 
Tilbake
Topp