Nå har ikke jeg lest alle innleggene men antar at ingen har kommet med dette.
Humleball som knyttes med tau igjennom vannlås etter risting av dunk. Etter 7 dager så kan ballen senkes nedi.
Avhenger jo å ha litt plass dunken, slik at det faktisk blir tørrhumling
 
Nå har ikke jeg lest alle innleggene men antar at ingen har kommet med dette.
Humleball som knyttes med tau igjennom vannlås etter risting av dunk. Etter 7 dager så kan ballen senkes nedi.
Avhenger jo å ha litt plass dunken, slik at det faktisk blir tørrhumling

Konseptet har blitt nevnt, selv om ikke akkurat slik du skisserer det.

Jeg ser to aber med det.

1) du har noen dager hvor humla er eksponert for oksygen.
2). Du trenger en utrolig stor humleball for når humle sveller inni ballen så vil du få veldig liten utnyttelse av humla.
 
Konseptet har blitt nevnt, selv om ikke akkurat slik du skisserer det.

Jeg ser to aber med det.

1) du har noen dager hvor humla er eksponert for oksygen.
2). Du trenger en utrolig stor humleball for når humle sveller inni ballen så vil du få veldig liten utnyttelse av humla.


1) Den blir vel mest eksponert for Co2. De timene det tar før gjæringa starter har vel ikke så stor effekt?
2) https://www.aliexpress.com/item/Fre...a577-4f38-9ce1-9ae484d0bc82&priceBeautifyAB=0 ? :)
 
Hei.

I dag dro jeg ut gjæringslåsen. Helte humla opp gjæringskaret. Satte på gjæringslåsen igjen.

Så enkelt KAN det gjøres gitt.

Jeg er ikke fanatisk på litt oksygen nedi der. Når jeg overfører til fat skal ølet drikkes OPP innen et par måneder. Jeg har ingen planer om å lagre ølet på fatet et helt år:)
 
Hei.

I dag dro jeg ut gjæringslåsen. Helte humla opp gjæringskaret. Satte på gjæringslåsen igjen.

Så enkelt KAN det gjøres gitt.

Jeg er ikke fanatisk på litt oksygen nedi der. Når jeg overfører til fat skal ølet drikkes OPP innen et par måneder. Jeg har ingen planer om å lagre ølet på fatet et helt år:)
Så enkelt kan det gjøres, men tittelen på tråden er "oksygenfri tørrhumling", og dét er det ikke.
 
Tilbake
Topp