Hehe, nei vi kan ikke vinne. I følge the alchemist skal en ikke pumpe humlet øl da dette dreper humlesmak.
Jeg har sett på denne videoen. John Kimmich virker som en flott fyr, og siden han jo lager verdens beste øl så bør vi vel høre på han. Han beskriver imidlertid bruk av "rotary pump" og impeller som problem for de delikate humleoljene. Jeg har kjøpt en justerbar forsiktig liten membranpumpe for å sirkulere ølet med. Jeg har vanskelig for å se for meg at det kan være ødeleggende for humleoljene. I så fall bør jeg bare sirkulere enda mer forsiktig.
Jeg har nå bestilt en Blichman Hop Rocket som jeg planlegger å bruke for å tørrhumle. Jeg kommer til å purge den og slangene med CO2. Selvfølgelig får jeg ikke ut all CO2. Derfor er planen å langsomt introdusere øl i systemet og la ølet fortrenge gassen. Den første delen av ølet som kommer ut og som da vil kunne ha hatt kontakt med oksygen tas ut og drikkes. Deretter kobles utgangen på Hop Rocket'en til øl inn på Fermentasaurusen og en langsom sirkulering av ølet gjennom humlen startes.
Hop Rocket'en er beregnet på humleblomst og jeg har derfor kjøp dette for å bruke i første omgang. Jeg er imidlertid spent på om jeg klarer å finne en måte å bruke pellets på i stedet.
Kanskje bruk at humlepose og/eller ekstra filter. Er det noen som har synspunkter eller erfaringer med dette?
 
Jeg tror at når du flusher fra en side til en annen i et rørsystem med en hoprocket så er det rimelig effektivt. Blir spennende å se om membranpumpen fikser arbeidet. De er vel ganske god når det er mottrykk/trangt?
 
Jeg har sett på denne videoen. John Kimmich virker som en flott fyr, og siden han jo lager verdens beste øl så bør vi vel høre på han. Han beskriver imidlertid bruk av "rotary pump" og impeller som problem for de delikate humleoljene. Jeg har kjøpt en justerbar forsiktig liten membranpumpe for å sirkulere ølet med. Jeg har vanskelig for å se for meg at det kan være ødeleggende for humleoljene. I så fall bør jeg bare sirkulere enda mer forsiktig.
Jeg har nå bestilt en Blichman Hop Rocket som jeg planlegger å bruke for å tørrhumle. Jeg kommer til å purge den og slangene med CO2. Selvfølgelig får jeg ikke ut all CO2. Derfor er planen å langsomt introdusere øl i systemet og la ølet fortrenge gassen. Den første delen av ølet som kommer ut og som da vil kunne ha hatt kontakt med oksygen tas ut og drikkes. Deretter kobles utgangen på Hop Rocket'en til øl inn på Fermentasaurusen og en langsom sirkulering av ølet gjennom humlen startes.
Hop Rocket'en er beregnet på humleblomst og jeg har derfor kjøp dette for å bruke i første omgang. Jeg er imidlertid spent på om jeg klarer å finne en måte å bruke pellets på i stedet.
Kanskje bruk at humlepose og/eller ekstra filter. Er det noen som har synspunkter eller erfaringer med dette?
Dette er spennende! Vær så snill å hold oss oppdatert på hvordan det fungerer.
 
Potensielt genialt produkt! Dette må prøves! De sier at en dose passer til en batch, Hvor mye pellets tror dere det da skal tilsvare? Ca 100 gram? Er vel bare å prøve med en to tre stykker i en IPA og se hva som skjer..
 
Har prøvd ekstrakt av samme merke som de selger på Olbrygging.no funket greit til å få liv i en ellers tam APA som var på vei ned i sluket.
Men forholdsvis stiv pris der ihvertfall. Men pokker heller det er jo et skritt nærmere oksygenfritt;) Må nok føle seg frem litt i forhold til tradisjonell tørrhumling for å matche tidligere brygg.
 
Potensielt genialt produkt! Dette må prøves! De sier at en dose passer til en batch, Hvor mye pellets tror dere det da skal tilsvare? Ca 100 gram? Er vel bare å prøve med en to tre stykker i en IPA og se hva som skjer..
Har latt meg fortelle at du beregner ca 1/3 i forhold til pellets. Dvs at en pose tilsvarer 50-60 gram humle. Det gjør det litt dyrere enn pellets, men som V.Ø. skriver – det kan eliminere oksideringskilden i siste tilsetting. Håper å få dette før helgen for testing i NEIPAen som snart er utgjæret.
 
Er det noen som vet hvis det finnes noen gjæringskar ala de Westum beskriver og linker til i post #85, bare at de er maks 20 liter? Bryggselv har hatt 20L speidel, har sendt de en mail og spurt om de får de inn igjen, men frem til jeg mottar et evt negativt svar?

Har 30L utgaven at et slikt kar selv, men det blir for stort da jeg bare gjærer 14L om gangen.

Altså, noe med stor åpning, som ikke er lokk, hvor man kan få en hånd nedi for vask. "Carboy" vil ikke fungere da de har for små åpninger for vasking.
 
Er det noen som vet hvis det finnes noen gjæringskar ala de Westum beskriver og linker til i post #85, bare at de er maks 20 liter? Bryggselv har hatt 20L speidel, har sendt de en mail og spurt om de får de inn igjen, men frem til jeg mottar et evt negativt svar?

Har 30L utgaven at et slikt kar selv, men det blir for stort da jeg bare gjærer 14L om gangen.

Altså, noe med stor åpning, som ikke er lokk, hvor man kan få en hånd nedi for vask. "Carboy" vil ikke fungere da de har for små åpninger for vasking.
Vestbrygg har noen carboy med stor åpning på 23 liter, men de har ikke på lager nå ser det ut som.
Åpningen er på 10 cm.
https://www.vestbrygg.no/produkt/smautstyr/gjaeringskar/fermonster-carboy-23l/
 
Ai. Den er egentlig litt for stor for min smak. Og ser helst ikke etter PET til dette formålet pga den "lave" temperaturen de tåler. Visste ikke at man fikk fermonsters i Norge, artig.
 
Ja, så den var litt større enn det du så etter. Men den går i alle fall an å få vasket på en grei måte (tror jeg)
 
Er det noen som vet hvis det finnes noen gjæringskar ala de Westum beskriver og linker til i post #85,

Altså, noe med stor åpning, som ikke er lokk, hvor man kan få en hånd nedi for vask. "Carboy" vil ikke fungere da de har for små åpninger for vasking.
Det funker bra å bruke en humlepose med klinkekuler og litt PBW-løsning, og svinge den rundt.
 
Det funker bra å bruke en humlepose med klinkekuler og litt PBW-løsning, og svinge den rundt.

For meg hørtes det ut som noe jeg absolutt ikke orker å gjøre. Da vil jeg heller bruke litt tid på å skaffe noe som minimerer manuelt arbeid. Type bare stikke hånden nedi en adekvat stor åpning med en svamp og få vasket enkelt :)

Jeg går jo over alle karene mine med falkeblikk før det havner noe vørter i de, ser jeg en flekk vil jeg bare kunne pusse den vekk enkelt. :)

Gjæret i Carboy en gang, og det ble jaggu den siste frem til nå. Den er enda ikke ren...
 
...tilsette humle når man pitcher gjæren? Da er temperaturen lav, og gjæren skal jo ha oksygen da, uansett. :p ;)
 
...tilsette humle når man pitcher gjæren? Da er temperaturen lav, og gjæren skal jo ha oksygen da, uansett. :p ;)
De fleste tilsetter vel humle i to omganger, i hvertfall for NEIPA. Én runde under stormgjæring og én helt til slutt. Dagen før kaldkræsjing, for mitt vedkommende.
 
Spørsmål: kor lang tid vanlegvis før smaken av oksidering kicker inn i ølet? Meiner å ha lest at det tar gjerne ei god stund. Eg har utan tvil tilført oksygen i IPA og APA i tørrhumlinga, men i og med at dei som humlebaserte øl gjerne skal konsumerast i løpet av eit par månader lurer eg om det er verdt bryet med å unngå oksidering i tørrhumling? Eg plukker garantert opp oksygen uansett med hevertomstikkinga mi.
 
Jeg startet tråden primært med tanke på NEIPA, som kan være ødelagt i løpet av et par dager. Google ”NEIPA” og ”oxidation” så vil du finne mange triste historier – og bilder.
Ellers er det et varierende problem, avhengig av ølstiler. Noen store, mørke øl kan faktisk kle litt oksidasjon – blir litt rundere i kanten med årene.
 
De fleste tilsetter vel humle i to omganger, i hvertfall for NEIPA. Én runde under stormgjæring og én helt til slutt. Dagen før kaldkræsjing, for mitt vedkommende.
Et problem med å tilsette humle under gjæringen er at den blir liggende i ølet alt for lenge dersom en ikke har noen måte å fjerne den på. Jeg gjorde dette med min NEIPA, og det duftet og smakte gress av den når jeg hadde den på fat. Gressduften og smaken har avtatt etter noen dager med kjølig lagring og nå synes jeg ølet er veldig godt. Likevel kan jeg nok fremdeles kjenne et hint av gress dersom jeg kjenner etter...
 
Tilbake
Topp