Jens Kristian
Norbrygg-medlem
Jeg har sett på denne videoen. John Kimmich virker som en flott fyr, og siden han jo lager verdens beste øl så bør vi vel høre på han. Han beskriver imidlertid bruk av "rotary pump" og impeller som problem for de delikate humleoljene. Jeg har kjøpt en justerbar forsiktig liten membranpumpe for å sirkulere ølet med. Jeg har vanskelig for å se for meg at det kan være ødeleggende for humleoljene. I så fall bør jeg bare sirkulere enda mer forsiktig.Hehe, nei vi kan ikke vinne. I følge the alchemist skal en ikke pumpe humlet øl da dette dreper humlesmak.
Jeg har nå bestilt en Blichman Hop Rocket som jeg planlegger å bruke for å tørrhumle. Jeg kommer til å purge den og slangene med CO2. Selvfølgelig får jeg ikke ut all CO2. Derfor er planen å langsomt introdusere øl i systemet og la ølet fortrenge gassen. Den første delen av ølet som kommer ut og som da vil kunne ha hatt kontakt med oksygen tas ut og drikkes. Deretter kobles utgangen på Hop Rocket'en til øl inn på Fermentasaurusen og en langsom sirkulering av ølet gjennom humlen startes.
Hop Rocket'en er beregnet på humleblomst og jeg har derfor kjøp dette for å bruke i første omgang. Jeg er imidlertid spent på om jeg klarer å finne en måte å bruke pellets på i stedet.
Kanskje bruk at humlepose og/eller ekstra filter. Er det noen som har synspunkter eller erfaringer med dette?