Her en min "billigvariant" når jeg tørrhumler mine NEIPAer. Jeg har et gjæringskar av DENNE typen og tar aldri av lokket. Jeg bruker en trakt og heller oppi humlen via den. Når jeg tilsetter siste tørrhumling (rundt dag 10), så bytter jeg ut gjærlåsen med proppen som er med slik at den blir helt tett (etter aktiv fermentering så purger jeg også co2 i karet før lokket går på). Alt av tørrhumle vakuumpakker jeg også. Det første døgnet etter dette, så slipper jeg ut litt overflødig gass 2-3 ganger. Samme prinsipp som å forsiktig åpne en ristet brusflaske. Etter dette er korken på igjennom cold crash og frem til kegging...voilà! Godt humlet øl uten oksidering :)
 
Spennende musikkvalg! Veldig gul-aktige humle pellets på den videoen der. Mine er vanligvis mye grønnere.
Men her tar du ut gjærlåsen og humler direkte oppi tanken via hullet som gjærlå-proppen stod i? Det er ca slik jeg har gjort det, minus beergun-purgingen. Jeg er ikke sikker på at denne metoden resulterer i øl uten oksidering. Gjennomfører du Cold Crash?
 
Spennende musikkvalg! Veldig gul-aktige humle pellets på den videoen der. Mine er vanligvis mye grønnere.
Men her tar du ut gjærlåsen og humler direkte oppi tanken via hullet som gjærlå-proppen stod i? Det er ca slik jeg har gjort det, minus beergun-purgingen. Jeg er ikke sikker på at denne metoden resulterer i øl uten oksidering. Gjennomfører du Cold Crash?

Siden ølet heter Shitter Was Full, så synes jeg det var et passende valg (Merry Christmas, shitter was full!) :p

Kan ha noe med lyssettingen i kjøleskapet som gjør det, for de var grønne og fine. Dette er en reste-IPA med 2016 og 2015-humle som har vært i fryser. Har kjørt denne teknikken i snart et år og det funker som bare det. Det å være paranoid ang oksidering etter aktiv fermentering hjelper også :p

Ja jeg kjører cold crash. Pga proppen så trekkes ikke noe oksygen inn i karet heller :)
 
Tror ikke jeg kommer noe nærmere oksygen fri tørrhumling enn dette. Jeg brygger under trykk og i den forbindelse kan jeg trykke humle te rett inn i gjæringskaret. se link og bilde: http://www.ubrew4u.co.nz/product/890-UBREW4U-Hop-Flavour-Injector
For de som er litt handy kan vel også lage denne utgaven av en vannfilterløsning med noen overganger og kraner, funker vel også like bra på alle gjæringskar med kran eller lignende vil jeg tro, inn i bunn, (evnt. påmontert kran) og overtrykk ut av gjærlås.
Er det noen som har erfaring med lagring av humle te? Feks. lage te av humle som begynner og bli gammel og deretter fryse denne ned, og evnt. varmebehandle denne før bruk. Har dette noe for seg eller forsvinner alle godsakene etter en tid allikevel?20170616_141939.jpg
 

Vedlegg

  • 20170616_141939.jpg
    20170616_141939.jpg
    129,1 KB · Sett: 26
Tror ikke jeg kommer noe nærmere oksygen fri tørrhumling enn dette. Jeg brygger under trykk og i den forbindelse kan jeg trykke humle te rett inn i gjæringskaret. se link og bilde: http://www.ubrew4u.co.nz/product/890-UBREW4U-Hop-Flavour-Injector
For de som er litt handy kan vel også lage denne utgaven av en vannfilterløsning med noen overganger og kraner, funker vel også like bra på alle gjæringskar med kran eller lignende vil jeg tro, inn i bunn, (evnt. påmontert kran) og overtrykk ut av gjærlås.
Er det noen som har erfaring med lagring av humle te? Feks. lage te av humle som begynner og bli gammel og deretter fryse denne ned, og evnt. varmebehandle denne før bruk. Har dette noe for seg eller forsvinner alle godsakene etter en tid allikevel?Vis vedlegget 33913

Stilig lite lab du har rigga opp der. Merker du gjennomgående forskjell på ølene dine nå mot da du hadde et oppsett med mer o2 eksponering? Regner med utvikling av utstyret har vært en gradvis prosess..
 
Stilig lite lab du har rigga opp der. Merker du gjennomgående forskjell på ølene dine nå mot da du hadde et oppsett med mer o2 eksponering? Regner med utvikling av utstyret har vært en gradvis prosess..
Ja det kan du si, det har vært en gradvis (rask) utvikling siden starten med BB30 som jeg fikk til jul i 2015 da var det gjort. Mange China pakker og DIY.
Jeg har hittil 6 batcher med forskjellig øl med gjæring under trykk, og har ikke merket noe endring på måten gjæren oppfører seg.
Har prøvd gjæring med høyere temperaturer, og samme temp som tidligere brygg uten trykk. Når det gjelder høyere temp har jeg ikke merket noe til off smaker, men en raskere utgjæring. Gjennomgående erfaring er at ølet så og si er ferdig karbonert, alle smaker fra tørrhumling setter seg fortere, mer aromatisk og "blåser ikke ut av tanken" synes også at ølet får en god munnfølelse tidlig. Den største fordelen er vel at alt går i lukket system så og si uten oksygen etter at vørter er overført fra kokekjele til servering på cornyfat.
 
Myrcene løser seg nesten ikke opp i vann. og så bør du evt kaldtrekke for ellers fordamper du delikatesser.
Har boret i forskjellige forum, og gjengangeren er bruk av presskanne for å lage humle te og gradene på vannet som er beskrevet ligger ca. mellom 60 og 77 grader celsius alt ettersom hvor mye bitterhet en ønsker å dra med seg fra humla. Men om en taper mye godsaker på og lage te vet jeg ikke. Der må en med mer kvalifisert smakssans enn det jeg har avgjøre. En kan jo også koke opp vann og avkjøle helt, legge det i presskanna og la det ligge en god stund (dager) slik at en får med seg godsakene. Grunn til at jeg har brukt denne metoden er at jeg antageligvis tilfører minimalt med oksygen under tørr (te) humlingen.
 
Har boret i forskjellige forum, og gjengangeren er bruk av presskanne for å lage humle te og gradene på vannet som er beskrevet ligger ca. mellom 60 og 77 grader celsius alt ettersom hvor mye bitterhet en ønsker å dra med seg fra humla. Men om en taper mye godsaker på og lage te vet jeg ikke. Der må en med mer kvalifisert smakssans enn det jeg har avgjøre. En kan jo også koke opp vann og avkjøle helt, legge det i presskanna og la det ligge en god stund (dager) slik at en får med seg godsakene. Grunn til at jeg har brukt denne metoden er at jeg antageligvis tilfører minimalt med oksygen under tørr (te) humlingen.
Vann er en kilde til uhorvelige mengder oksygen, og jo kaldere det er jo mer løselig er oksygenet. Hjelper ikke at det har vært oppvarmet, dessverre. Naturen vil ha likevekt – og det tar kort tid før oksygenet er tilbake i vannet etter koking. Se tabell:

do.jpg
 
Er det noen som vet hvordan de tørrhumler på de forskjellige håndverks bryggeriene rundt om i landet, feks. HaandBryggeriet eller lignende?
 
Tilbake
Topp