Max volum speidel 20l

Jeg vurderer å kjøpe meg en Speidel 20l, men synes det blir litt mye jobb i forhold til gevinsten om man bare lager 20 liter. Jeg har imidlertid lest litt her og der om at kokekaret har plass til mer enn 20 liter. Hvor stort volum er det realistisk å få ut av 20-literen til Speidel? Jeg lager stort sett ølsorter med max OG 1060. Aller helst skulle jeg sett at den var sammenlignbar med BB30, hvor jeg har preboil volume på ca 29 liter.

Vi pleier å ha preboil på 25-27 liter, men det skulle være mulig å få det enda et par liter høyere.

MortenB82 skrev:
Aha, interessant. Hvor mange kilo tar maltrøret?

Ville ikke stappet mer enn 5.5 kg oppi. Jeg merker pumpen sliter ved 6 kg. Og effektiviteten går ned desto mer malt man bruker.

MortenB82 skrev:
Aha, interessant. Hvor mange kilo tar maltrøret?

Jeg brukte en gang 7,2 kilo. Det var ved en misforståelse, og kommer ikke til å skje igjen!

6,0 - 6,2 kg er ikke noe problem i min Speidel :)

Jeg leste i en annen tråd her at kokekaret i Speidelen rommer 36 liter.. stemmer det? I såfall kan man jo meske i to omganger og så koke opp litt over 30 liter :)

Det er mulig å meske i to omganger, ja. Jeg har gjort det noen ganger, men det er uforholdsmessig mye jobb. Maltekstrakt kan forholdsvis enkelt brukes for å øke styrken på ølene man brygger, og er en god løsning om man en gang nå og da synes speidelen rommer for lite malt. Er målet å rutinemessig brygge opp mot 30-35 liter øl, ville jeg gått for den store utgaven.

Jeg har mulighet til å meske ca to kilo i et BIAB-oppsett som jeg bruker for å øke OG. Det gir ikke nødvendigvis et kjempebridrag, men jeg har lagd en dobbelbock med OG 1074 på det viset.

Tilbake
Topp