Mengde malt i BeerBrew 30 v3

Joacim

Norbrygg-medlem
Beklager om dette er tatt opp før. Forsøkte å søke, men synes ikke det var noe lett å finne frem.

Uansett. Jeg tenkte å brygge en Nøgne Ø God Jul 2012 klone. I oppskriften står det at jeg skal ha 10 kg malt. Vil min Beer Brew takle dette? Har hørt at det kan gå galt med for mye malt i den.

Mens jeg er inne på det, selv om det er off-topic, står det ikke noe om lagringstemperatur etter flasking. Hvor lenge bør det lagres på flasker?
 
Hørtes mye ut, vi har 35 l Bratberg, den maxer på 7 kilo, da blir maltsenga for kompakt. På vår BB60 kjører vi ca 15 kilo på max, går nok litt mer, men da blir bryggedagen lang.
 
Ja, det er det jeg også har hørt. Har kun satt to brygg med rundt 5 kg malt, og det gikk veldig fint. Tipper jeg bør nedskalere denne oppskriften til halve, muligens litt mer.
 
Hei. Jeg undrer meg også over hvordan jeg skal kjøre en doppelbock clone (Andechs Doppelbock Dunkel) med totalt 9,54kg i min BB30 (v.3).

Ifølge mine kalkulasjoner skal 9,54kg*0,6885 (omregnet fra amerikansk forum som oppgir 0,32quarts/lb i "fully saturated grains") gi et volum på tilnærmet 6,6 kg i kjelen. Hvis da kjelen har et totalt volum på 32 liter får jeg med andre ord tilnærmet 25,4 liter meskevann som igjen gir ca 2,66 liter/kg.
Jeg har en coronamølle som (desverre) maler så fint at jeg er nødt til å bruke BIAB i maltrøret på mine vanlige brygg. Når dette uansett er tilfellet ser jeg for meg at like gjerne jeg tar ut maltrøret og mesker i pose. Jeg kan også starte på 2L/kg (så at Gahr brukte dette i f.eks Barleywine i en annen tråd) for å se an plassen, og deretter tilsette mer vann i mesken når jeg ser hvordan jeg ligger an. Når det gjelder skylling ser jeg for meg at jeg tar ut posen og hiver den oppi et 30 liter gjærkar med forvarmet vann (batch sparge), som jeg i sin tur tilsetter i BB30 når jeg skal koke. Det er litt ekstra klin og mikk-makk, men jeg ser for meg at det skal kunne gå for et brygg litt utenom det vanlige. Ble helt hekta på denne ølen på ferie i Tyskland. Må se om den kan klones :).

For øvrig brukte jeg en termos til sirkulering og en mørtelvisp på drillen på sist brygg og økte min personlige effektivitet betraktelig. Dette for en stakkar som ikke har råd til alt det fancy utstyret, men som har mye annet skrot liggende i boden.

Setter pris på innspill og tanker rundt dette. Håper å komme i gang så fort som mulig.
 
Nei, malten er allerede knust og ligger i en pose klar for mesking. Hvis ideen min ikke fungerer har jeg alltids et alternativ i å meske deler av kornet i en 10 liter kjele i ovnen.
 
Er det slik at jeg kan få et bedre utbytte ved å bruke mindre malt i min BB? Jeg har ofte lagt meg på ca 6 kg malt ( litt avhengig av oppskrift), men oppdaget forleden at jeg fikk høyere OG en dag jeg brygget øl med mindre malt i røret. Jeg hadde bestillt feil og endte opp med drøye 5 kg. Allikevel fikk altså vørteren høyere OG.
Hvor mye malt bruker dere i BB30' n deres?
 
Jeg bruker å ta max 7,5 kilo, men har klart 8,5 kilo. Men det blir lavere utbytte av kornet. Havner som regel på 65-68% på mye malt. 72% med 5-6 kilo malt.
 
Til de som måtte være interedserte; Igår brukte jeg min BB30 til en doppelbock med 9,54kg malt. Tok ut maltrøret og brukte BIAB for dette. Til skylling dro jeg hele posen ut (etter litt strev) og la den i et åpent gjærkar. Skyllet i to runder med hhv 10 og 7 liter og endte til slutt på 27,5liter i gjærkaret og en bryggehus effektivitet på 70%. Dette er jeg meget fornøyd med!! Nå koser gjærcellene seg ute i kjøleskap i boden på 10C.
 
Jeg har funnet ut at 7,3 kg var på grensen. Har da også fått litt lavt utbytte.

MEN. Jeg var inne på Vestbrygg sine sider og kikket på oppskriftene. Der stod det at man bruker 3ltr vann pr. kg malt. Det vil da være 21liter ved 7kg. Under meskingen trekker hver kg malt til seg 0,8liter vann. Altså, etter mesk vil det da være 15,4liter vann igjen. Og si at man har 28liter ved kokestart må man skylle mesken med 12,6 liter vann.

Vet ikke om dette er helt korrekt. Jeg bruker ikke Beersmith, men etter at jeg fant ut dette har jeg endt opp med rundt 23 liter i gjæringskaret, og rundt 21 liter til slutt. Jeg synes selv dette fungerte meget godt!
 
Jeg har funnet ut at 7,3 kg var på grensen. Har da også fått litt lavt utbytte.

MEN. Jeg var inne på Vestbrygg sine sider og kikket på oppskriftene. Der stod det at man bruker 3ltr vann pr. kg malt. Det vil da være 21liter ved 7kg. Under meskingen trekker hver kg malt til seg 0,8liter vann. Altså, etter mesk vil det da være 15,4liter vann igjen. Og si at man har 28liter ved kokestart må man skylle mesken med 12,6 liter vann.

Vet ikke om dette er helt korrekt. Jeg bruker ikke Beersmith, men etter at jeg fant ut dette har jeg endt opp med rundt 23 liter i gjæringskaret, og rundt 21 liter til slutt. Jeg synes selv dette fungerte meget godt!

Varierer mellom 2,5 og 3l vann pr kg malt, ihht oppskriftene som jeg fikk fra Vestbrygg da jeg startet å brygge, og bruker den regelen enda. Har jeg 7kg + så pleier jeg å bruke 3L.
 
Mesket 5,5 kg malt i 22 liter vann. Fikk da problemer med at pumpa dro luft under sirkulering om jeg fylte maltrøret opp med vørter. Andre som har problem med dette?
 
Mesket 5,5 kg malt i 22 liter vann. Fikk da problemer med at pumpa dro luft under sirkulering om jeg fylte maltrøret opp med vørter. Andre som har problem med dette?

Har ikke dette systemet selv, men jeg ser for meg at du kan regulere krana i bunnen av meskekaret slik at pumpa ikke får mer vørter enn det som mesken klarer i filtrere. Verdt et forsøk?
 
Tilbake
Topp