Mer maltsmak i lager? Hvilken malt bør jeg bruke?

Har brygget en lager med 100% pils og humlet med Mittelfrueh, den ble god, men nå vil jeg brygge en lager med mer maltsmak.

Blir 100% Vienna malt for mye? Hvilken annen malt kan jeg bruke?
 
Har brygget en lager med 100% pils og humlet med Mittelfrueh, den ble god, men nå vil jeg brygge en lager med mer maltsmak.

Blir 100% Vienna malt for mye? Hvilken annen malt kan jeg bruke?
Vil nok tro det er forskjell på pilsmalt også, når det kommer til smak. Weyermann Barke Pilsnermalt har vel fått mange godord, hør med @Holmentoppen om erfaringer kanskje?
 
Har brygget en lager med 100% pils og humlet med Mittelfrueh, den ble god, men nå vil jeg brygge en lager med mer maltsmak.

Blir 100% Vienna malt for mye? Hvilken annen malt kan jeg bruke?
100 % vienna gir bra med maltsmak, men det finnes også kombinasjoner som er gode. Barke, som Yngve nevner, er finfin. Jeg har kombinert den med Victory (kjeks-aktig), og melanoidinmalt, og det ble supert. Münich blir heller aldri feil om du vil ha malt. Ølene blir selvsagt mørkere, men det er greit, vel?
 
Det ble litt mørkere enn jeg hadde sett for meg, men når det beskrives som det ultimate maltølet frister det veldig.
 
Det ble litt mørkere enn jeg hadde sett for meg, men når det beskrives som det ultimate maltølet frister det veldig.
En Munich dunkel er vel i utgangspunktet det du kjenner som juleøl(polet, ikke dagligvaren) , men litt lavere OG, så har du noe å sammenligne med før du brygger en hel batch :)
 
Har benyttet ca 25 munchener og 75 pilsner. Ga mer smak av malt sålenge humlen ikke fikk dominere for mye. Brukte kun bitterhumle til ca 20ibu på den siste og den virket veldig maltpreget, men har ikke fasit før om ca 3mnd
 
I tillegg til hvilke malttyper du setter sammen kan du også justere vannet med mineraler for å fremheve maltsmaken. Kalsiumklorid kan fungere. Bruk en kalkulator! I tillegg kan hvilken gjær du velger gjøre nytten. Selv er jeg veldig glad i Wyeast sin 2308 Munich Lager. Whitelabs sin tilsvarende er vel wlp838.
 
I tillegg til hvilke malttyper du setter sammen kan du også justere vannet med mineraler for å fremheve maltsmaken. Kalsiumklorid kan fungere. Bruk en kalkulator! I tillegg kan hvilken gjær du velger gjøre nytten. Selv er jeg veldig glad i Wyeast sin 2308 Munich Lager. Whitelabs sin tilsvarende er vel wlp838.
Støttes. 833 gjør en kjempejobb med å fremheve maltet.
 
En Munich dunkel er vel i utgangspunktet det du kjenner som juleøl(polet, ikke dagligvaren) , men litt lavere OG, så har du noe å sammenligne med før du brygger en hel batch :)
Nei, det er ganske stor forskjell på de fleste juleøl og bayer/dunkel. Det tradisjonelle norske juleølet er søtere og fyldigere, og har ofte noter av sjokolade, karamell/knekk og tørket frukt. Bokkøl er nok den nærmeste referansen – de mørkeste juleølene er i dobbelbokk-land. Bayer er et tørrere, svakere øl med renere maltsmak – og såpass lettdrikkelig at du kan få i deg flere liter uten å bli kvalm.
 
Nei, det er ganske stor forskjell på de fleste juleøl og bayer/dunkel. Det tradisjonelle norske juleølet er søtere og fyldigere, og har ofte noter av sjokolade, karamell/knekk og tørket frukt. Bokkøl er nok den nærmeste referansen – de mørkeste juleølene er i dobbelbokk-land. Bayer er et tørrere, svakere øl med renere maltsmak – og såpass lettdrikkelig at du kan få i deg flere liter uten å bli kvalm.
Ja altså jeg mente bare sånn i forhold til en Vienna som gir mer en tydelig maltsmak uten å være kvalmende søt, grøss. Og såååå forskjellig er de vel ikke.

C. Münchener dunkel
OG FG vol.% IBU EBC
1.052-56 1.014-18 4,8-5,5 16-25 40-80
Den øltypen vi i Norge kaller "bayer" sammenfaller stort sett med det
som kalles "Münchener dunkel" på originalspråket og ellers internasjonalt.
B/A: Maltaromatisk med en del røstede undertoner.
F/U: Middels ravfarget til mørk brun, gjerne med et rødlig skjær.
kjøletåke kan forekomme.
S: En klassisk dunkel skal være fyldig med karakter av karamell.
Rikelig malt med smak av brød. Skal normalt bestå av mørk
münchenermalt. Liten med merkbar krydder av humle.
Ingen fruktighet. Diacetyl i små mengder er ok.
F: Fyldig kropp.
Eks: Ayinger Altbayrische Dunkel, Weltenburger Kloster Barock Dunkel, Aass Bayer.

M. Norsk juleøl
OG FG vol.% IBU EBC
1.060-70 1.014-22 6,0-7,0 20-30 20-50
B/A: Svak til middels humleduft, og et svakt preg av fruktighet. Maltrik aroma.
F/U: Juleøl kan variere i farge fra kobber til mørk brun.
S: Det tradisjonelle juleølet er undergjæret med en utpreget maltsmak og middels bittersmak, liten humlesmak. Små mengder fruktighet kan forekomme.
F: Middels til stor fylde.
Eks: Aass juleøl, Ringnes juleøl.
 
Kjør en test, ved å sette av to kvelder, der du ene kvelden drikker Münchener Dunkel til du ikke gidder mer, og så gjør du det samme med Klassisk Norsk Juleøl en annen kveld, og ser hvor mange liter du endte på. Vil tro Münchener Dunkel-kvelden er en del fuktigere.

..eller hold deg til Norbryggs formålsparagraf og ikke gjør det ;)
 
Har brygget en lager med 100% pils og humlet med Mittelfrueh, den ble god, men nå vil jeg brygge en lager med mer maltsmak.

Blir 100% Vienna malt for mye? Hvilken annen malt kan jeg bruke?
Tilbake til start:

Om du ikke vil brygge et helt annet øl, kan du hive oppi en del lyst münchener, og eventuelt litt Victory/bisquit. Melanoidinmalt, som @Holmentoppen nevnte, er også noe du kan bruke litt av. Sjekk med fargekalkulatoren hvor mørkt det blir, så du får en slags ide om hvor du befinner deg i forhold til "pils", eller eventuelt andre typer.

Du spør bare om malttyper, men det er jo andre forhold du kan skjele til, også:

Vannjusteringer påvirker også maltsmaken. Bruk bare kalsiumklorid, eller i alle fall en klar overrvekt av kalsiumklorid, om du ønsker å framheve den.

Jo mer malt i forhold til alkohol, jo større "fylde". Og det får du til ved å meske på litt høyere temperatur, så gjærbarheten går ned. Fra og med 68 grader og oppover detter den nokså bratt. (4% per grad.) Gjærvalget har samme funksjon. Jakter du maltsmaken, er det kanskje logisk å ikke velge de mest attenuerende gjærtypene.

Legg inn et langt steg på 72 grader, helst 45 minutter. Det gir økt munnølelse (og dessuten bedre skumfasthet), og det vil også bidra til å øke opplevelsen av maltkarakteren.
 
Tilbake
Topp