Mer synligjøring av retningslinjer

Det er mulig det bare er meg, men jeg synes forumet har bltt mer "rotete" det siste året.
Før var moderatorene flinkere til å flytte på emner og ikke minst splitte eller slå disse sammen der det var nødvendig.
Nå føler jeg det blir dannet nye emner i hytt og gevær.
Ofte blir noen av disse emnene besvart med en henvisning til en annen tråd der dette allerede er diskutert.
Kan det være en ide å legge en liten guide øverst i hver tråd om bruk av søk funksjonen, slik at de som faktisk benytter seg av denne finner relevant informasjon.
Jeg tror også en del emner blir startet unødvendig pga at folk ikke kjenner til at søk funksjonen kun søker i den aktuelle tråden som er åpen.
 
Er litt enig med Bernts her. Mye av dette skyldes nok rett og slett at det har kommet langt flere brukere til, men forumet hadde blitt langt lettere å bruke dersom flere benyttet søkefunksjonen... Når det for eksempel stadig kommer nye tråder om hvordan fjerne etiketter på Nøgne Ø-flasker og dette allerede (utrolig nok!) har en av de lengste trådene på forumet, er det vel et tegn på at noe kunne vært annerledes.;D Søkefunksjonen er en fin ting og men burde reklamere mer for den!
 
KentMikael skrev:
site:norbrygg.no gir kun treff i forumet når du søker med google.

site:forum.norbrygg.no gir vel kun treff i forumet. Den andre inkluderer vel også resten av norbrygg.no
 
+1

Kanskje også legge til en "Les dette først" i de forskjellige forumene? Med info om søkfunksjon og linker til guider og ofte stilte spørsmål?
 
Burde nesten hatt en tråd som heter "vedtatte sannheter" for å slippe tusen tråder om starsan, etikettfjerning og div. går-dette-greit-spørsmål.

Når det er sagt er jeg skyldig i unødvendige tråder selv. Man er jo som regel på jakt etter svar umiddelbart, og siden informasjonen flyter i frie strømmer, er det jo enklere å bare starte en tråd. 
 
Brastad skrev:
Burde nesten hatt en tråd som heter "vedtatte sannheter" for å slippe tusen tråder om starsan, etikettfjerning og div. går-dette-greit-spørsmål.

Når det er sagt er jeg skyldig i unødvendige tråder selv. Man er jo som regel på jakt etter svar umiddelbart, og siden informasjonen flyter i frie strømmer, er det jo enklere å bare starte en tråd.  

Det er selvsagt enkelt, men det er jo nettopp noe av det som gjerne gjør det vanskelig å finne fram i jungelen.;)

Ellers vil jeg anbefale alle faktisk å lese gode bøker om brygging. Da får men ofte svar på tinge før man lurer på dem...
 
Brastad skrev:
Burde nesten hatt en tråd som heter "vedtatte sannheter" for å slippe tusen tråder om starsan, etikettfjerning og div. går-dette-greit-spørsmål.

Når det er sagt er jeg skyldig i unødvendige tråder selv. Man er jo som regel på jakt etter svar umiddelbart, og siden informasjonen flyter i frie strømmer, er det jo enklere å bare starte en tråd. 
Odland skrev:
+1

Kanskje også legge til en "Les dette først" i de forskjellige forumene? Med info om søkfunksjon og linker til guider og ofte stilte spørsmål?
+1
I tillegg muligens underforum i brygging for mesking, gjæring, humling, osv.
 
Norbrygg kunne ha sendt ut en eller annen håndbok i hjemmebrygging, Brewing Classical Styles og feks. Yeast i en velkomstpakke til nye medlemmer :)
 
Bjarte H skrev:
Norbrygg kunne ha sendt ut en eller annen håndbok i hjemmebrygging, Brewing Classical Styles og feks. Yeast i en velkomstpakke til nye medlemmer :)

Iallefall ha en sticky med anbefalt lesing der disse to og How to Brew listes opp.
 
GustavF skrev:
Og når vi først er inne på det: Kan vi være så snill å begrense bruken av +1?
Endelige ble det sagtfolk kommer med spørsmål og mange hjelper til med gode og mindre gode svar(inklusiv meg selv)men det å fulle forumet med + 1 er jo bare tull :bank2:
+1 er ingen svar på tråd så kutt ut detkan brukes i pratehjørne for dem som har behov for å være enig med andre
 
Kanskje forumet treng et 'moralpoliti' uten at eg vil forklare nærmare ;) Eventuelt et underforum for norbrygg-adelen som har opparbeida seg kunnskap og lærdom, å gått lei av og svare nybegynnera. Ellers so kan eg anbefale søkefunksjonen som alle andre her  :)
 
Endelige ble det sagtfolk kommer med spørsmål og mange hjelper til med gode og mindre gode svar(inklusiv meg selv)men det å fulle forumet med + 1 er jo bare tull :bank2:
+1 er ingen svar på tråd så kutt ut detkan brukes i pratehjørne for dem som har behov for å være enig med andre
[/quote]

- 1

Jeg synes faktisk +1 har en verdi i en del sammenhenger. Det er greit f.eks å vite om et antall er enige om et produkt er dårlig/bra osv....
 
Merk dere da at samtlige som har svart med +1 i denne tråden også har kommet med vettuge innspill i tillegg til +1 som svar... Og jeg synes forøvrig godt du kan forklare nærmere hva du mener med "moralpoliti", LasseO.
 
Jeg stemmer fortsatt for flere stickies. Laget et emne om dette for en tid siden og det virker som om det ikke bare er meg som kunne tenke seg dette.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
julius skrev:
Jeg synes faktisk +1 har en verdi i en del sammenhenger. Det er greit f.eks å vite om et antall er enige om et produkt er dårlig/bra osv....

Jeg synes "+1" er et veldig lite leselig utsagn. Det bryter flyten i lesinga av forumet, og kan fint erstattes med tekst som "Enig i dette", eller lignende. Dersom man mener at man har noe som er så fornuftig å si at alle som følger tråden skal varsles på e-post, tråden skal øverst på lista over nyeste innlegg osv, så synes jeg man skylder de (ofte flere titalls) som leser tråden å si noe mer enn bare at man er enig.

Som eksempelet ditt, så ville det være adskillig mer meningsfullt for andre lesere om man sier noe om man har brukt produkter eller på annen måte kvalifiserer utsagnet sitt. "+1" er, etter min mening, et helt meningsløst bidrag i nesten alle ordskifter.
 
Er ikke hvorvidt man skal bruke +1 eller si "jeg er enig" en ganske uviktig diskusjon? Poenget med denne tråden var vel å belyse behovet for flere stickies og en mer synlig søkefunksjon?
 
Tilbake
Topp